Jag börjar dagens arbete med att slipa lite på pentryluckorna och under tiden så funderar jag på nästa steg. Detta resulterar i en…
…hel lapp med mått. Jag har måttat upp alla olika luckor ombord och klurar på ramvirket, skickar över en bild till Malin och vi kommer överens om måtten på telefon. In på ”lagret” och…
….börjar kapa av lite grovt. Nu är det så många delar som skall till så jag börjar lite så får jag hyvla fram mer efterhand. Jag planar ytan först för att sedan klyva upp den innan bitarna åker…
…igenom hyvlen igen till färdigt mått. Det är fyrkantiga 20X20 mm lister.
Jag ägnar sedan en stund åt att skapa mig ett par jiggar för att med samma inställning på fräsen kunna fräsa en förskjuten ”halvt i halvt”. Som alltid är det lite meck innan jiggen är klar men sedan går det bra!
Som vanligt så kikar jag så det blir fin struktur i trät innan jag fräser och sätter lim på.
Vinkeln kollas en sista gång innan ramen ställs undan för att få torka.
Pappa grejar vidare med elsystemet ombord, vi har nu kommit till värmaren och dess inkoppling mot EmpirBus systemet! Inte helt enkelt att förstå hur vi på bästa sätt nyttjar tekniken vi har!
Pentryskåpet har vi burit in i köket tillfälligt för att kunna testa hur porslinet skall stå, lille E passar på att busa lite!
/Tobias
Hej!
Såg att du skall ha en Eber värmare. Ett gott råd: Välj redan från början ett annat reglage/ manöverenhet, typ denna:
http://www.hjertmans.se/article/eberspacher-digital-manoverpanel
Borde passa även D3 o D5
Den har flera fördelar. Exaktare men framförallt , den kan visa felkoder. Förr eller senare så strejkar värmaren och då är det mycket behändigt att snabbt få veta varför.
Jag har haft god nytta av den informationen efter en kall natt
http://cavellarb111.wordpress.com/2012/10/07/solosegling/
Hej
När vi köpte värmaren så kollade jag upp det och de uppgifter jag fick då är att den inte skall funka till vattenveämaren, kanske värt att kolla igen. Jag håller på kolla med EmpirBus som kikar på en lösning på det hela också!
/Tobias
Det finns en anslutning i schemat som heter ”diagnos”, syns på ditt foto, så det kanske finns något reglage som stödjer den funktionen.
Jag har haft en del problem med den yttre tempgivaren som ”lurat” värmaren och det har då funnits flera olika inkopplingsanvisningar. Både till nuvarande D4 och min tidigare D3W.
Problemet då var att det fanns olika jordpotentialer för givaren. Jord mot batteri-minus och jord mot en punkt på värmarens kretskort.
Värmaren har i alla fall gått bättre/ stabilare med det nya reglaget som har ett snävare område mellan övre och nedre gräns i förhållande till inställd temperatur. Nu spelar det iofs mindre roll med den vattenburna värmaren där vattentemperaturen styr värmarens effektläge.
Hur som är det skönt att få igång värmaren nu när man skall vinter-pyssla. Blir fort varmt med 4kw värmare och 2,2kw bilfläkt + 2kw elpatron ( men då fordras dubbla 230-sladdar) 🙂
/R
Hej
Vi verkar få en lösning helt intrigerat med EmpirBus enheten så vi får en annan typ av styrning, jag har inte sett detaljerna ännu men det verkar lovande!
/Tobias