Påskhelgens arbete

IMG_2822

En inköpsrunda till Viking Yatchting resulterade i ett nytt polermedel, bottenfärg och en påse blandat smått och gott. Vi börjar med att återställa efter vinterns projekt och städar ur alla utrymmen, durkarna lyfts på och det dammsugs och våttorkas överallt. Känns bra och jag blev…

IMG_2847 IMG_2848

…lite förvånad när jag hittade en massa konserver och annan nödproviant under lillkojen, efter en heldags städning så avlutade jag kvällen men liten drink i en nystädad båt 🙂

IMG_2852

Utsidan blev också polerad, 3M produkterna var lätta att jobba med och vi hoppas att de ger ett bra skydd under säsongen.

Vi har fått ett par skador på skrovet som vi skulle behöva tips på hur vi skall laga, det är revor i den blå lacken som inte är igenom till grundfärgen. Jag känner den med nageln men vågar inte slipa/polera upp den utan vill gärna fylla upp den lite innan. Någon som vet hur man skall göra sådant här, hör gärna av er, jag vågar inte riktigt agera efter eget huvud här utan behöver lite råd!

//Tobias

24 tankar kring ”Påskhelgens arbete

  1. Johan

    Vanligtvis är båtar inte lackade utan det är gelcoaten som är färgad. Lack förekommer givetvis men det är vanligast på stål- eller aluminiumskrov samt vid renovering av glasfiberbåtar.

    Om det, som jag tror, är färgad gelcoat så kan Viking eller annan Watski-ÅF ordna färgmatchad gelcoat för lagring. Du behöver färgkoden, som kan finnas i båtens handbok eller hos Diva-ÅF. Det finns även särskilda instrument som kan ta fram detta.

    Sedan är det bara att maska runt skadan, fylla i gelcoat så noga som möjligt och sedan våtslipa, polera och vaxa.

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej,
      Vår diva är ju höjd i skrovet och för att kunna göra det på ett bra sätt så har de lackat henne i efterhand så det är en mörkblå Standox lack som ligger som ytlack. Den är ju ganska tunn så jag vågar inte riktigt gå på, jag får ladda lite mentalt innan 🙂

      Tack för tipset ändå 🙂
      /Tobias

Kommentarer är stängda.