Funderingar

Idag har jag satt upp resten av de liggunderlag som jag hade. Det räckte precis från fören till röstjärnen. Bakom röstjärnen får jag ett utrymme som jag inte når med liggunderlagen så där tänker jag försöka mig på att fylla med fogskum. En del luftspaltslister fick jag också monterat.

Periodvis hamnar jag i ett tänkarläge, detta uppkommer när jag funderar över kommande lösningar. Vi vill utnyttja hela utrymmet i toaletten för dusch/toa så vi vill hitta en alternativ placering av septiktanken. Det finns ett utrymme vid navigationsbordet som vi kan använda oss av, en uppskattning som jag gjort idag ger en tankvolym på ca 125 liter vilket känns mycket. Duschvattnet går direkt överbord via en hålltank i kölsvinet.

Det vi försakar med denna placering är möjligheten att sitta vid navigationsbordet. Vi tror dock inte att vi kommer använda det så som man gjort tidigare. Dagens navigationssystem som är totalt sammanslagna gör det ju möjligt att i större utsträckning än tidigare att stå ute och navigera. Att gå ner och sätta av positionen i ett överseglingskort en gång i timman kan man gör utan sittpall.

Vi får funderar vidare på detta, tips och åsikter mottages tacksamt.

En annan fundering som dök upp idag var hur skall elen dras…mycket kabel blir det och vi vill lägga kablarna i slang för det känns bättre. Har inte koll på hur varvet gör elsystemen i sina båtar så det blir väl att ringa till Kalev.

  

Vi har fått med en kabelstam och en anslutningsbox, de kablarna som kom med var inte förtennade vilket vi förstått att man bör använda sig av. Tidigare funderade vi på att dölja elpanelen för vi inte tycker det är så snyggt med en massa knappar i vardagsrummet. Den tanken fick ny fart idag när jag funderade på hur kabelslangen skall komma upp till centralen. Det är ont om plats. Vi får fundera på om man skall dela på panelen av utrymmesskäl, en del av panelen som man inte behöver komma åt varje dag skulle kunna placeras bakom dörren in till akterhytten. Det stjäl i så fall lite utrymme där men det borde funka. Kabelslangarna skulle sedan kunna dras därifrån ner i kölen och fram och akter efter behov. Nackdelen är att det ligger i maskinrummet där det alltid är trångt…

Det blir till att uppdatera våra planeringsskisser på elsystemet för att skapa en bild över hur mycket slang som går åt.

/Tobias

105 tankar kring ”Funderingar

  1. Martin Gustafsson

    Hej!
    Intressant att följa ert båtgygge!
    Min erfarenhet är att det är bra att kunna sitta vid navplatsen. Inte så mycket för navigationens skull utan för att det är en bra kontorsplats. Det är alltid en hel del som ska skrivas, donas och fixas med och det är skönt att inte behöva belamra salongsburdet med datorer, papper och pärmar.
    Sen tycker jag det är praktiskt att ha så mycket av strömbrytare, elkopplingar och apparater på samma ställe. Ofta när ström strular (och det gör den) är det många elprylar som är beroende av varandra och då är det skönt att inta behöva springa runt en massa i båten för att felsöka.
    Ser med spänning fram emot att föja ert bygge! Lycka till!
    Martin

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej Martin
      Kul att du följer oss! Sittplats vid navbord är ju självklart bra men vi tror att vi kommer ha mer nytta av ytan som vi frigör i toaletten. Angående elpanelen så är det av utrymmesskäl som vi vill dela på den, det ger oss möjlighet till bättre struktur på elen.
      /Tobias

  2. Stan

    Räkna med att det kommer att behövas plats för extra kabeldragning. Det kommer att finnas nya saker som eventuellt inte är uppfunna ännu som kommer kännas helt oumbärliga inom nåt år. Bygg för framtiden, ett dragsnöre i röret är aldrig fel. Räkna också med att båten kanske ska säljas nån gång i framtiden. För ovanliga lösningar med exempelvis elen kanske inte är poppis hos tilltänkta köpare.

    När det gäller nav bordet, så använder jag det i princip aldrig annat än till sjökortsförvaring.

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej Stan
      Vi vill verkligen bygga för framtiden med ett konventionellt elsystem i båten. Ett sätt för oss att ge möjlighet att expandera systemet är ju att inte hamna i platsbrist från början och därav tanken på att dela på elpanelerna.

      Jag tror inte det är en helt ovanlig lösning att dela på elpanelerna.
      /Tobias

  3. Andreas Hansson

    Jag är imponerad över ert projekt! Att ge sig på något dylikt är ett mycket omfattande jobb och kräver mycket tid. Se till att kolla i bakspegeln med jämna mellanrum på er egen blogg för att ge er själva en klapp på axeln och reflektera över vad man faktiskt uträttat. Man glömmer fort…

    Vi har bytt mycket av elsystemet på vår Diva 35:a från 1987. T.ex kabeln till givaren på dieseltanken, en vanlig kopparkabel som hade oxiderat så kraftigt att signalen inte gick fram alls. Av kabeln så var ca 50 cm så stel att den knappt gick att böja, jag fick klippa bort drygt en meter kabel och skarva på ny. Mao, använd riktig kabel så spar ni jobb i framtiden. Dessutom, köp MER kabel än vad ni tror det går åt, större mängd kabel är betydligt billigare per meter och det går åt mycket kabel för att det ska bli snygga (läs: funktionella) kabelstammar.

    Skyllermarks (http://www.skyllermarks.se) har mycket bra information på deras hemsida, det har hjälpt mig mycket på idéstadiet. Deras schema-modell med skiljerelä har vi modifierat på Schack Matt med en motorstyrd brytare och fått till en riktigt bra lösning för elen med utbyggnadsmöjligheter i framtiden.

    Ett råd på vägen, gör inte lösningarna för komplicerade, den enkla lösningen fungerar många gånger bättre.

    mvh
    Andreas

Kommentarer är stängda.