Jag fortsatte med värmesystemet idag, jag borrade helt sonika hål i slangen för att kunna tappa ur det under lite kontrollerade former. Sedan kopplade jag ihop…
..det hela och tog loss skivorna runt motorn för att fortsätta i verkstan. Vi har ju en värmefläkt i nedersta delen av lejdaren/motorkåpen och den måste ju ha luft. Det enklaste är tre slitsar och när jag har begränsningsmåtten klara för mig…
…så går jag vidare. Jag gör en provfräsning som jag sedan har för att kunna få rätt mått på anhållet. En liten skiva med dubbelhäftad tejp sätts under där fräsningen skall komma för att det inte skall bli vibrationer i den smala mittenbiten under fräsningen. Jag använder en 8 mm spiralfräs…
…som jag ”borrar” med i ändlägena för att minska risken för felkörning. Normalt brukar jag sätta dit stoppklossar som begränsar hur långt jag kan köra med fräsen men idag orkade jag inte hålla på med det och skall göra samma fräsning på två ställen. När ändhålen är klara är det bara att köra bort…
…det mellan hålen. Fram och tillbaka, lite djupare för varje runda. Det sista jag gör är…
…ta bort biten med tejp på under. Nästa steg är att limma kantlisterna på sidostyckena. Denna gång limmar jag med Sika för att få en lite rörligare fog, jag tror det kommer behövas eftersom vi belastar denna varje gång vi går i lejdaren.
Allt limmas med Sika, kladdigt blir det men med…
…bra rengörningsdukar och träkilar att skrapa med är det ganska enkelt att göra rent.
Detta hålet är till fläkten, jag sågar med cirkelsågen och tar det sista…
…med japansågen. Något typ av galler skall vi sätta över, vi vet inte vad riktigt ännu!
Jag fortsätter sedan med stegen, markerar ut var stödskruven i ändarna skall komma och borrar sedan…
..hål för dom innan jag limmar stödklossarna på plats. När jag skulle ta bort stödklossarna drog den gula tejpen med sig ytterlagret av faneret, jag hade väldig tur då det döljs av klossen. Detta hände två gånger, samma tur bägge 🙂
Även här limmas det med sika.
En flis gick ur, den limmas tillbaka och kräver viss efterjustering. Knäcken vid det nedersta steget var väldigt skarp men med hjälp av ett halvrunt…
…stämjärn som dras fram och tillbaka dövas kanten och blir mindre känslig.
Själva stegen limmas med Sika och polyuretanlim på träpluggen, två tvingar…
…håller det hela på plats, skruven som jag borrade för tidigare dras nu i från undersidan. Överflödigt klet torkas bort och jag inser…
…att det är lättare att tejpa ordentligt på nästa för att inte få klet i teaken. Två steg limmade idag!
Pappas hållare till vattnet i ankarboxen, på min kommentar att du borde olja den fick jag till svar att den är inte monterad ännu 🙂
Pappa har plastat lite idag, ankarboxen har fått ny botten och högtalarna har fått ett skydd. Formen till den är en rostfri bunke som pappa hade hittat hemma, den vaxades innan men ändå…
..satt den ordentligt fast…
…när pappa skulle ha loss den. Men trägen vinner…
…och tillslut släppte den!! Hurra!!
/Tobias