Gör om och gör rätt på takskivan, skrovventiler och lister i lillhytten.

IMG_6146  IMG_6148

Igår var jag så nöjd när jag var klar med alla innertaksskivor. Idag skulle de monteras ombord och den ena i lillhytten passar prefekt men med det lilla felet att den var klädd på fel sida….suck! Har väntat på att det skulle hända och nu kom det väldigt olägligt en lördag och ingen mer innertaksskiva på lagret så för att komma vidare behöver jag återanvända samma skiva. Detta skapar massa jobb med att få bort den gamla, slipar med  grovt sandpapper och skrapar sedan bort resterna av limmet.

IMG_6155  IMG_6158

Baksidan får sitta kvar för där skall jag ju ändå isolera. Den nyklädda skivan passar ju också bra.

IMG_6150  IMG_6151

Vi har idag funderat på var i höjd vi skall placera skrovventilerna. Efter att pappa tjepat upp en linje som skall motsvara den vita linjen som finns original kommer vi fram till att….

IMG_6152

…vi måste höja den lite. Nu vet vi var de skall sitta i höjd och i morgon skall vi såga upp hålen.

IMG_6153  IMG_6157

Pappa har idag gjort två brickor till bockarna till fockskenan, på bilden till höger så testar han om hålbilden är den samma på bägge vilket det visar sig att det är.

IMG_6163

Två brickor klara, nu skall vi bara få hem skenan från Seldén så kan vi montera dessa också.

IMG_6159  IMG_6161

Jag har själv ägnat kvällen åt lister i lillhytten men i akterkant på hytten har vi en täckskiva som jag får klura ytterligare en stund på hur jag skall göra för att det skall bli bra. Började med en enkel list och den blev bra men sedan…

IMG_6162

…när jag gick vidare så fick jag inget flyt så när Malin ringde ut till mig och sa att det börjar en engelsk deckare på Tv:n så var det lätt att stämpla ut för dagen. Hoppas på bättre flyt i morgon!

/Tobias

 

27 tankar kring ”Gör om och gör rätt på takskivan, skrovventiler och lister i lillhytten.

  1. Reidar Stolt

    Såg att ni valt självslående fock.
    Jag har seglat st. sedan Smaragd-tiden 1986. Sedan Omega 30 och nu RB 111
    Vad jag lärt mig om skenan är följande.
    Bredden är en praktisk och utseende fråga. Det bästa, ur seglins synpunkt, är naturligtvis en skena lika bred som båten. Men opraktiskt.
    Det andra är att med ökad bredd så kommer ändarna peka upp i himlen och det är INTE snyggt.
    Plus svårare att kliva över.
    Det man gör då är att man dubbelbockar skenan med radie i både x & y-led.

    Detta kan vara lite knepigt och fodrar en del räknande. Men MYCKET snyggare.
    Det man sänker ytterändarna i y-led måste kompenseras med en mindre radie i x-led för att skotet alltid skall ha samma spänning. Jag bockade min skena själv efter plywoodmallar uträknade i cad-program. Annars har ni på västkusten ”skenornas guru” Emil Sandberg i Mölnlycke.
    Laremi Båtkonsult
    Astervägen 8, 435 31 Mölnlycke

    Fundera över detta innan det är för sent.
    / R

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej
      Det är redan för sent…seglet är sytt och beslaget svetsat. Jag pratade med Emil om detta när vi höll på med det inför segelmakarens besök ombord.
      Men jag tackar för omtanken!
      /Tobias

    2. Meadiva Inläggsförfattare

      Av någon anledning som jag inte kan förstå så hamnar dina kommentarer i bland skräpposten så det kan ta en stund innan jag ser dom, skall försöka lösa detta med vet inte hur.
      Har lite spam som kommer…
      /T

Kommentarer är stängda.