Efter en hel del letande fann jag tillslut en bra korg att ha verktyg i när jag grejar, kanon att packa det som behövs inför ett projekt. Dagen började med lite sanering efter fyllningen av värmesystemet.
Därefter satte jag upp de två taklisterna längs skrovsidan, måttade ut från garneringen och det verkar stämma överens på bägge sidor. Båten har en bra precision i grunden! När jag skall sätta lister så här börjar jag alltid med den långa (om det är olika mått) så om den går tok så kan jag sätta den på andra sidan, på så vis har man två försök…
Sätter skruvar som vi sedan skall plugga, funderar på att lägga en sträng sika under listen för att motverka knirk….pappa tittade konstigt på mig när jag sa det men har jag tänkt tanken så får det nog bli så!
Fann lite styv papp på lagret till mallning, tejpar upp den med slivertejp så den sitter bra men går att ta loss. Det är lite dammigt på ytan så den fäster inte så hårt! River ett antal så jag har, skulle behöva fler händer här annars..
Måste tipsa om en bra kniv som jag nog har fått av pappa vi tillfälle, den har vanliga stanleyblad som man byter när det är dags. Den är väldigt stabil i bladet och funkar riktigt bra!
När mallningen var klar så skulle jag såga ut takskivan, sätter en liten skiva under på sticksågen för att ta bort urflisningsrisken, viktigt att det sluter tätt runt bladet så den ger ett stöd för det som skall sågas helt in till bladet annars funkar det inte. Använder mig ofta av den tekniken på olika sätt, kan rekommenderas.
Pentrybänken funkar bra som arbetsyta, får nog göra klart pentryt sist så jag har bänken så länge som möjligt. Skivan är gjord med ett övermått mot mitten så jag har möjlighet att passa in den ordentligt, hyveln justerar in det sista!
/Tobias
Pingback: Diverse innertak och luckor till motorrummet. | MeaDiva