Sitter och funderar över fortsättningen av vårt projekt. Hur går vi vidare, vad skall vi fortsätta med.
Vad man än gör så måste vi beställa grejer och börja någonstans. Det känns som om man skall försöka montera så mycket som möjligt av systemen ombord innan vi börjar med att montera snickerier mm. Mindre grejer i vägen och mindre risk för att skada slutmonterade detaljer.
Vi fick med ett ”elsystem” i en kabelstam från varvet. Det vill mycket till att vi skall kunna använda oss av den då vi helt säkert inte kommer använda oss av exakt samma system som de har som standard. Det är nästan synd för den är uppmärkt med id på varje kabel samt en massa olika färger. Till det paketet kom det även med en kopplingsbox.
Vi har en vän som jobbat som elektriker i bogserbåtar och hans rekommendationer är att använda oss av tvåledare till varje förbrukare, sedan även tvåpolig säkring till varje grupp för att på ett lätt sätt felsöka. Det blir till att detaljstudera de grejerna som vi fick med för att se om vi kan använda oss utav det på någotvis.
Vi vill ju ha ett landströmssystem ombord också, var skall det tas in ombord. I akterstuvarna eller framme i ankarboxen, eller bägge…många funderingar. Tror att man generellt skall undvika att ha el i ankarbox p.g.a. fukt och salt. Vad har ni för erfarenheter?
Nej, nu orkar jag inte fundera mer!
/Tobias
Vi placerade landströmsintaget i dolt aktre stuvfacket på styrbordssidan efter mycket huvudbry. Jag tyckte först att det skulle placeras i ankarboxen men fick ge mig till slut. Efter en sommar praktisk nyttjande kan jag säga att det är inget problem att ha det i aktern. Kabeln (och segel, spinnackerbom, etc etc) ligger alltid på styrbordsidan av däck och vi använder alltid babordsidan att gå på. Snubbelrisken är försumbar. Dessutom har vi har två anslutningssladdar, en på 15 m och en på 35 m beroende på avstånd till elstolpen.
Tror att det kommer bli så att vi placerar det i aktern, en kabel kan man alltid lägga ut extra och jag tror att det vinner i längden. Det är inte någon bra miljö i ankarboxar.
/Tobias
På Aquila finns intag landström både i för och akter, förstås i ankar- och bojlinestuvfack. Väldigt praktiskt men även utsatt, som du säger. En gång har det hänt att jag fått bara kåpan på stickproppen i handen när pluggen skulle ut – farligt farligt.
Två-polig dragning för varje objekt – ja, men varför dubbelpoligt överlastskydd? En tanke om farligt dubbelfel och oönskad manöver?
Om man använder sig av tvåpoliga säkringar så kan man lättare felsöka vid eventuellt jordfel eller liknande. Det kanske är lite överkurs men vi får se hur det blir! Många beslut att fatta och ibland känns det som om vi bara måste börja någonstans och inte fundera så mycket, allt behöver ju inte bli bäst från början. Vi kan ju lära oss under resans gång också!
//Tobias
Jag har funderat mycket över elsystemet i Adastra och även jag har vänner som förordar ett 2-poligt system. Jag valde den enkla vägen och monterade det som ingick i båten men bryter ström till motor och bogpropeller 2-poligt. Resten av systemet är 1-poligt med automatsäkringar sånt man lätt kan få tag på i båthandeln. Vad gäller landström kan man läsa sig trött på regler och jag är säker på att jag kommer att bryta mot någon regel säger inte vilken. Av en händelse fick jag med mig mitt fina mätinstrument från jobbet och mätte spänning mellan hölje varmvattenberedare och drev och till min stora förvåning visade mätaren på 6,27 volt en nöt som är svårare att knäcka än var 220 intaget ska sitta. Jag hoppas vår isolationstranformator löser detta problem. Ett sönderärgat derev är mycket dyrare än en trafo och något man bör fundera över. Använder man båten lite eller ligger lite på landström eller inte har någon beredare behöver man ingen trafo då räcker en jordfelsbrytare som givetvis är avsedd för båt. hälsningar MG å Cia
Hej
Har du satt säkringarna i någon speciell kapsling? Hur har ni gjort er elcentral?
Vi funderar på isolationstrafo också men inte kommit så långt i den processen!
/T
Vi använder bluesea automatsäkringspaneler som ingick i båten men vi valde bort den med display. Istället kompliterade vi med ett instrument för batteriövervakning. Elcentralerna vid navbordet matas från en mindre central med huvudbrytare och 50 amp automatsäkring, där finns också en säkring på 25 amp som ger kontinuerlig ström. För oss är det en bra lösning här kan länspump, larm och kyl kopplas. Sedan finns ett antal större säkringar mellan generator och batteriladdare. Vårt grundsystem är en en 4-stegs laddare som går att anpassa till vilka batterier man nu vill ladda och den matas från generatorn. solcellerna har sin egen regulator och vi hade en Max power förut med bra resultat så det blev en igen. Från solceller och 220 laddare behöver man en del mindre säkringar här fik det bli en hållare för vanliga bilsäkringar.
Hejsan!
Kul läsning och bra skrivet!
Jag skulle rekommendera er att kolla på ett nmea 2000 system i båten och till det ett empirbus NXT system för att styra elen och förbrukarna. Fördelen med det systemet är att man slipper en massa kabeldragning då man kan placera ut boxarna runt om i båten. Skulle ni vara intresserade av ett sånt system berättar jag gärna mer.
/Douglas(nyfiken läsare som till vardags bygger lyxbåtar)