Efter en veckas semester med familjen på Bahia Feliz, Gran Canaria så har vi nu återkommit till verkligheten och båtprojektet. På flyget hem tog jag upp tråden som kom sig av riggdiskussionen med Seldéns säljare och Bernt på båtmässan. Vi specificerade vår ”drömrigg” och det är många fall och tampar som kommer ut ur den masten…
Utformningen av Divans sittbrunn gör det möjligt att kontrollera den löpande riggen från den aktre sittbrunnen. Med våran drömmrigg blir det blir praktiskt omöjligt att få plats med allt där akter!
De tampar som kommer ut ur masten
- Genuafall
- Fockfall
- Storfall
- Dirk
- Spinnaker/gennaker fall
- Spirbomshiss BB
- Spirbomshiss SB
- Uthal Stor
- Inhal Stor
till detta tillkommer
- Genuaskot BB
- Genuaskot SB
- Fockskot (ett för att den är självslående)
- Nedhal spirbom BB
- Nedhal spirbom SB
- Kicktalja
- Inhal genua
- Inhal fock
Vi har en första plan på att fördela det på följande sätt:
På rufftaket placerar vi:
- Genaufall
- Fockfall
- Spinnaker/gennakerfall
- Storfall
- Spirbomshissarna BB/SB
- Nedhal Spirbom BB/SB
Vid rorsmansplatsen placerar vi:
- Inhal genua
- Inhal fock
- Inhal Stor
- Uthal Stor
- Genuaskot BB
- Genuaskot SB
- Fockskot
- Dirk
- Kick
Hur har vi då resonerat, de tampar som man behöver för den dagliga seglingen dras akter till rorsmansplatsen. De tampar som man sällan använder placeras på rufftaket tillsammans med de tampar som man använder när man är fler uppe på däck.
Vi hade med glädje mottagit kommentarer på detta upplägget från de Diva seglare som vi hoppas läser bloggen 🙂
/T&M
Korta frågor (från en som tycker ”less is more”.
– varför dirk i stället för rodkick?
– vad är ”inhal stor”? Är det cunningham?
– behövs det inhal till genuan? Skenan verkar sitta helt ok?
– sitter reven på masten?
– sitter genua & fock alltid uppe på rullar? Om så varför inte ha avlastarna på masten?
– hur hanteras hårdvinssegel (hårdvindsfock + stormfock)
Det känns lite som ni utrustar en båt dels för enkel och effektiv skärgårds- och kappsegling (inhal och fallen akterut), dels för Atlantsegling med dubbla spirbommar och massor av snören till dem. En variant kan ju vara att använda vissa snören till dubbla saker. Ex funkar fockfallet (inshore) lika bra som spirbomslift (offshore).
Hej Peter
Kul att du tar dig tid att läsa vår blogg, följer blur.se med stort intresse! Är dock inte kappseglare annat än på skutor då det begav sig 🙂
– tycker själv att bara Rodkick känns ”naket” och skulle väl vilja ha en dirk att hänga bommen i när man inte seglar, är vi fel ute?
– Vi skall ha rullmast då vi vill ha enkel segling och inte jagar prestanda där av inhal till storen, den rätta benämningen kanske är något annat men jag fann inte något bättre namn.
– Det jag kallat inhal till genuan är den som tamp som rullar in den. Kanske också fel namn….
– Rullstor därför inga rev.
– Genua och fock sitter alltid uppe på sina rullar
– Vi diskuterade lösning för stormfock (vilket jag missat i inlägget ovan) och kom väl fram till att ett lösfotat som gärna sitter på rulle innaför focken kanske kan vara en lösning.
Vi rustar båten för längesegling med ett första fartområde i europeiska farvatten, sen får vi se vad som händer i framtiden.
Avlastare direkt på masten verkar ju smidigt men hur löser man det med vinschen?
Tipset med fockfallet som spirbomshiss tackar vi för, helt klart ett bra tips!
Hoppas jag rett ut lite funderingar, kommentera gärna mera!
//Tobias
Aha, då är jag med!
Rodkick funkar fint, och så kan man använda storfallet i hamn. Men med rullstor är dirk en bra grej. Borde kunna sitta på masten då den nästan aldrig används?
Inhal för stor och fock fattar jag nu.
När genua och fock alltod sitter på rulle skulle jag definitivt fästa dem på masten på något sätt. Kolla in ”fallsträckare”, dvs man hissar dem med en lös halända, sedan hakar man i en sträckare på masten i en ögla i fallet. Då slipper man masssa lina bak i brunn + sparar avlastare. Sätter man avlastare på masten kan man fortfarande ha block som leder linan till winch när man hissar.
Idén med storfock är vettig. Kom ihåg att man kanske måste ha 2:1 på fallet för att det skall palla. En idé skulle ju då kunna vara ett fall på lite lägre höjd. detta dubblerar då som lift till spirbom. På samma sätt har man två fall till rullfocken. det ena sitter focken i, det andra blir reservfall + lift till spirbom.
Fundera kring så få fall som möjligt – som fyller många funktioner. Reserv är bra om något händer. Ett av dessa borde gå i topp för att kunna hissa upp någon även om alla rullar är uppe. Kanske en starkare dirk?
Kluriga saker. men också kul.
Hej
Det där med fallsträckare verkar intressant, hur sker skarven mellan fallet och haländen? Det får ju inte bli för stort för då går det ju inte in i masten och måste ju tåla en hel del belastning när man hissar seglen.
Till stormfocken pratade vi om 2:1 just av den anledningen som du nämnde. Om det fallet sitter uppe vid fockfallet kan vi använda det till fockens kapell och spirbomshiss
Jag är uppväxt på en racingutrustad UFO 34 som har allt dubblerat och har väl det tänket med mig men skall försöka anamma dina tankar då det ju självklart är bättre (och billigare) om man kan merutnyttja fallen!
Klurigt men kul, huvudet är ständigt fullt av tankar!
/Tobias
Pingback: Riggspecifikation | MeaDiva