En ny säsong närmar sig och med den kommer det en del funderingar. Vi har bland annat börjat fundera på ankarspel då vi kommer segla en del hemma på västkusten och för att kunna ankra lite lättare så vill vi ha ett ankarspel i stäven. Det är ju en sista utväg om det inte går att hitta någon annan plats att ligga på!
Vi har ju lite ambition att på sikt röra oss på lite större vatten än de direkt hemmavid vilket är en aspekt på valet av tillverkare. Vi har kikat på Lewmars spel, som vanligt har vi fått god hjälp av Viking Yatching med rekommendationer och erfarenheter.
Vi vill ha ankarspelet monterat under luckan för att få så rent som möjligt på däck (obs det är en gammal bild till höger…). Vi har en hylla i boxen som ställer till det lite, vi kommer montera spelet på den hyllan och det kanske ställer till det lite. Vi kommer köpa en 8 mm galvad kätting vilket innebär att den inte stuvar sig lika lätt som en rostfri men med den prisskillnaden som det är på dessa två så får vi försöka få till det ändå.
Såhär såg det ut i en Faubery som vi kikade på under Öppna Varv för några år sedan, de hade en värdigt fin lösning…
…på hur kättingen kom ner i boxen. Något sådan får det bli men anpassat efter våra behov, det blir nog ett fall för Niklas att skapa en sådan till oss.
När ankaret väl är i vattnet så skall det ju lastas av så man inte ligger med kraften på spelet. Där finns det lite olika lösningar, en smidig är den på bilden till vänster men det innebär att man får lasten över peket vilket inte är så bra om det brallar i ordentligt. Kroken till höger med en…
…hanfot och sedan på knaparna kanske är bättre. Vi kommer säkert behöva ett ankarsegel, det lilla vi har legat på boj eller till ankars så upplever vi att vi svingar en del!
Att sedan ha en sådan här sjösurrning av ankaret vore att skapa lite känsla av fartyg….kanske överdrivet men roligt!
/Tobias
Hej
Kanske läste om min dåliga erfarenhet av Lewmar ankarspel. Titta noga på konstruktionen vad gäller tätningar och styrning. På mitt åts Delrin tätningen upp på väldigt få cykler. Jfr Lofrans som har en betydligt bättre lösning.
Ankarsegel minska svinget på Aquila från 120 grad till hälften 60. Det var en plogmodell med frontdel i skeppslinjen och två vingar ut akterut bakom frontdelen.
Ha dé
Jan-Olof
Kul att ni börjar planera.
Kolla att Divan är tillräckligt bärig i fören för att klara vikten av spel och kätting utan att dyka i vågorna. Vet att på Linjett 37:an bör man dra ner kättingen i ett rör till kölsvinet för att det ska bli bra.
I morgon börjar vår vårrustning med att få ner och lista alla måsten och kolla vad som behövs till den. Det ska ju bli kanonväder!
Cia o Magnus!