Låda, gasbox och lufttrumma till motorn

IMG_4486  IMG_4487

Mycket tankar har lagts på detta….nästan för mycket men jag gillar lösningen så jag vill gärna få till det som jag tänkt. Gör en fräsmall för handtaget, sågar fram mallen med bandsågen efter linjerna. Det är inget som är självklart hur det skall se ut!

IMG_4488  IMG_4489

Här syns att jag fräst från baksidan också, det är i det hålet som beslaget skall komma fram. För att det skall funka så måste jag fräsa bort lite på lådans kant så beslaget får plats.

IMG_4490  IMG_4491

Något sådant här är det tänkt! Tanken är att man med fingrarna trycker upp blecket som därmed släpper från kanten under så man kan öppna lådan. Får finlira lite mer på handtaget eftersom pappa inte fick upp lådan…ett litet bakslag men så kan det vara när man håller på med produktutveckling…

IMG_4492  IMG_4493

Pappa kom förbi och tänkte jobba lite, detta gjorde att jag la om mina planer lite grann och fortsatte med luckan till gasboxen. Åkte ner till Rutgerson och hämtade ut några vridbeslag som de normalt använder till deras portlights men vi har tänkt att använda dom till vår gasolbox. Bockar om fästet så det passar oss och borrar hål i beslaget så jag kan bulta fast dom.

IMG_4494  IMG_4496

Detta funkar bättre än jag trott, skruvar fast de bockade beslagen runt luckan…

IMG_4500  IMG_4505

…och justerar in luckan. För att den skall bli styv nog för att sluta tätt ordentligt så lägger vi en trekantslist runt kanterna som förstärkning.

IMG_4506  IMG_4507

Nu är den redo för ett lager plast, pappa skär till glasfiber!

IMG_4515  IMG_4514

För att det inte luckan skall slå sig under plastningen (plastar ju en sida i taget vilket gör att det finns risk för det) skruvar vi fast det hela i bänken vi jobbar på, en plastfilm mellan gör att det inte fastnar.

IMG_4503  IMG_4504

Pappa har gjort en trumma till tillluften på motorn, det skall gå två 75 mm slangar från motorrummet och ut under dubbelkojen och genom akterskottet. Därefter skall det stiga upp till precis under däck i denna trumma. Detta för att om vi får vatteninträngning i stuvfacken så skall det inte rinna in i inredningen utan det skall fungera som en vattentätt skott där mellan. På detta vis hoppas jag på att vi håller oss flytande längre.

Trumman formas med hjälp av en formplywoodskiva som vaxas med formvax för extra släpp.

IMG_4508  IMG_4513

 

Avlutar dagen med ett plastningspass, gasboxluckan samt trumman får sig ett par lager matta. Fick häfta fast glasfibern på flänsen som skall vara ner mot skrovet, den var lite bångstyrig och ville böja upp sig hela tiden!

/Tobias

 

11 tankar kring ”Låda, gasbox och lufttrumma till motorn

  1. Nisse Fernissa

    Hej, kul att se att ni är så fantastiskt arbetssamma och entusiastiska! Det ser verkligen ut att bli supersnyggt.
    En sak jag undrar över bara är varför gör du luckan till gasolen inåt i stuvfacket? För mig känns det som att ta en onödig risk. Vad händer om inte luckan är tät och det börjar läcka gasol? Normalt, och kanske också lagmässigt, har man ju luckan ut i sittbrunn och tätt inåt båten. Gasol är ju så lömskt för att det rinner nedåt…

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Det är en knepig fråga….anledningen är den att vi vill ha möjlighet att ha två stora falskor med och vill använda våra utrymmen så bra som möjligt. Men du har ju helt rätt i det om det blir läckage ut ur boxen så är det ju inte bra men vi skall säkra upp oss mot det genom en fjärravstängningsventil samt ett gaslarm i stuvfacket (som styr ventilen).

      Med bra koll på packningen så tror jag absolut att det kommer vara tätt!

      Boxen är dränerad ut till utsidan! Kikat mycket på CE regler kring detta och om man tolkar dom fritt så kan detta vara ok…

      Hoppas det kan ge en förklaring men helt optimalt ur ett säkerhetsperspektiv är det ju inte, det är en kompromiss!
      /Tobias

Kommentarer är stängda.