Ännu en dag med sjuk E, hoppas att vi andra klarar oss och att han blir frisk snart!!
Idag har jag funderat på hur vi skall utforma dräneringen från sittbrunnen, normalt är det två stycken dräneringar som går rakt ner till varsin skrovgenomföring. I en strävan efter att ha så få skrovgenomförningar som möjligt har jag funderat på om det är möjligt att koppla ihop dom. Pratade med Kalev på varvet om det är möjligt att koppla ihop två men han var lite osäker på reglerna kring det hela. Han vet dock att det är godkänt som det är idag och rekommenderade mig att kika på CE bestämmelserna.
Letade runt på nätet utan att finna något användbart men fann en sida med en firma som jobbar med CE märkning, de har ett svenskt nummer! Kanon! Ringer och får napp direkt och i korta drag redovisade Fredrik på CEProof följande:
- det skall vi 30 graders krängning gå att få ut 90% av vattnet i sittbrunnen. Det finns en tidsfaktor som skall uppfyllas, mellan tummen och pekfingret är den runt 3 minuter. Beror på hur stor sittbrunnen är.
- Länspumpens överbordgenomföring skall ligga över vattenlinjen vid 30graders krängning.
- Alla genomföringar som ligger närmre vattenlinjen än 15 cm skall det finnas en bottenventil till
Skall man ha mer ingående och specifika uppgifter så kostar det pengar och anledningen till att det är svårt att finna standarden är att den är dyr att få fram och därför är den inte publik.
Nu gäller det att ta reda på om det funkar så som vi tänkt att göra!
Lacken som används ombord heter Becker Acroma 1512-0025 där 25 är glanstalet. Vi vill ju inte att det syns på lackningen att vi gjort vissa delar själva därför känns det viktigt att vi har samma produkt. Nu visar det sig att den inte går att pensla eller rolla utan att vi behöver spruta den. Alla som jag pratat med under dagen ger en samstämmig bild av att det inte kommer att bli bra om man försöker med annat än spruta!
Jaha, då skall man alltså lära sig att sprutlackera….suck! Har en målare i närheten som jag frågade om råd gällande vilken spruta man skall ha och han tipsade om Easymax sprutan, den kostar tre gånger så mycket som sprutan till höger! Vi får fundera på detta lite och se vad det blir!
/Tobias
Ska du bygga lackverkstad också? 🙂
Har 440m³ till- och ~400m³ frånluft/timma i garaget (bra med lätt övertryck för att inte suga in damm).. EU8 filter på inluft.. Relativt dammfritt blir det.. Men det räcker ändå inte med bara kolfiltermask mot lackdimman.. Har en gammal utrangerad dyk-rigg där jag förlängt lågtrycks-slangen mellan första- och andrasteg med vanlig slang för att få ”frisk luft” i lungorna vid lackning..
Har lackat en del och det är RIKTIGT kul att få bra resultat.. Petade ut lite bilder på bloggen precis som motivation 😉
Har lackat det mesta med en luft-driven ”semi-proffs” spruta.. Provat att köra en hel del med Biltemas proffs-spruta med överliggande kopp också, men min Iwata Air Gunsa slår sönder färgen lite bättre tycker jag.. Ger lite bättre resultat.. Men det är ju bara vad jag tycker och jag är knappast någon erfaren lackare utan ren garage-pulare.. Luften är viktig.. En vettig kompressor men framförallt bra filtrering mellan kompressor och spruta för att få bort olja, vatten och annat..
Det blir nog inget Marstrand idag.. Får pilla lite med båten och kanske hjälpa till med advents-grejjerna istället..
Påstår Pelle
S/Y Splash
Det verkar inte bättre än att jag måste hitta på något! Har ett utrymme som vi kallar för målarverkstan, vet dock inte hur jag skall kunna få till det till en sprutbox. Har lite ideér som jag skall fila på!
Tackar för insperationsbilderna!
Kommer ni till Marstand i morgon är vi hemma efter lunch!
/Tobias