Idag har jag via Bernt fått tag i en gammal Divaägare, fått en hel del tips och framförallt ett trevligt samtal men ytterligare en nöjd Divaseglare. Denna Diva var byggd lite mer för kappsegling. Den divan såldes för ett par år sedan till Nyköping.
Anledningen till att jag vill eftersöka denna är ett tips från Nisse Fernissa som enligt en kommentar på vår blogg var och tittade på den när den var till salu. Han hade då upplevt att den hade bra dokumentation på elsystemet. Efter en stunds samtal visar det sig att den gamla ägaren hittar både köpekontrakt och en kopia på elritningarna som han gjort i samband med bygget. Där finns även nummer och namn på nuvarande ägare. Den förra ägaren lovade att skicka en kopia på elritningarna, kanon!
Efter ett samtal till nuvarande ägare visar det sig att han har byggt om det mesta på elsystemet mest beroende på mer elprylar som skapat behov av större batteribank och kablar. Det visar sig att han gjort en massa andra saker också, bland annat satt på vindruta vilket skulle vara kul att se hur det ser ut.
Mailade honom i kväll och han lovade skicka bilder på både kapell och ruta.
/Tobias
Vindruta is the shit, Tobias! och du som bor vid västerhavet borde absolut ha en om det ser acceptabelt ut. Hönö-Calle är en mycket duktig vindrutetillverkare och dessutom väldigt bra att ha att göra med. Hönö båtrutor tror jag hans företag heter.
Cia
he he, vi är nog inte helt överens där men skulle gärna vilja se hur det ser ut med vindruta på. Jag tycker sjäv att det estetiska ofta störs av en vindruta men det är ju givetvis väldigt praktiskt och funktionellt.
/Tobias
Här hittar du vårt elschema om det kan ge inspriration.
http://schack-matt.se/2011/06/uppdaterat-elschema/
Skapat i Microsoft Visio och jag kan skicka över källfilen om det är intressant.
Hej Andreas
Vill du skicka filen kan vi säkert ha nytta av den! Insperation till elsystemet behövs alltid(eller åtminstone tills vi är klara…)
/Tobias