Fick dessa två förslag från konstruktören Bernt som de väljer att kalla för Elegance och Classic. Rutan på Elegance är en exclusive konstruktion med öppningsbart parti för luftinsläpp. Det är med andra ord inte bara ett tonat plexi som är pålimmat på utsidan. Classic är en Rutgerson produkt med rostfria ramar.
Vi har själva en ganska klar åsikt, vore kul om ni som hittat hit skriver en kommentar om vilken ni föredrar och varför!
Hej,
Absolut den högra med små ventiler ser mer sportigare ut. Den med heldragen får mig att tänka på H-båten och 70-talet.
Ljusinsläpp o säkerhet i konflikt ?
Betvivlar inte på något sätt säkerheten i de olika alternativen, bägge håller tillräcklig klassning. Det är en rent estetisk fråga!
/T
Hamnade fel med min kommentar!?
Det var naturligtvis rutorna jag kommenterade!
http://www.hamnen.se. Göran skriver helrätt om de nya rutorna, håller med.
Hej Måns
Inga problem, jag tar bort den kommentaren!
/Tobias
Jag personlingen skulle helt klart gå på den långsmala hela rutan, speciellt med en bra öppningsbar, tex så som det är på Najad 505.
Jag kommer själv bygga långsmala rutor på ett liknande sätt på min Wasa 55:)
Visst, den långsmala designen kan se aningen retro ut, eftersom de byggde så på gamla H-båtar, Maxi och annat, men på ett helt annat sätt. Rätt, modernt gjort så är det den absolut bästa, tätaste och enklaste typen av ruta, och i alla fall mitt tycke (som förvisso jobbar med just rutor till båtar) är det den snyggaste lösningen, om resten av båten stämmer med det vill säga.
//Robin
Vi skulle nog valt de långa rutorna eftersom det blir ett bättre ljusinsläpp och möjlighet att få in lite korsdrag i värme. Ska man vistas ombord under längre tider, under kalla höstdagar och kanske sämre väder är ljusinsäppen väldigt viktiga.
Detta trots att de ovala orginal-rutorna är oerhört mycket snyggare.
Definitivt de nya rutorna. Mycket snyggare! XP-utmanare?
Hej!
Jag röstar på de runda ventilerna, klassiska linjer vinner i längden tycker jag.
Malin
Det vänstra, ser snabbare ut 😉
Hej!
Den långsmala rutan gör båten lite mer race-aktig tycker jag.
Också lite snyggare, mer ljusinsläpp och är den öppningsbar kan det inte bli bättre.
Mvh/ Jonas
Välj de klassiska rutorna, det är dom som bidrar till att 38:an är den vackraste båten som tillverkas.