Beslag till dörren och en annan lucka!

IMG_5859  IMG_5860

Igår kom Niklas med en 8 mm rundstång i rostfritt som vi skall förlänga skjutregeln med. Plockade isär beslaget med en förhoppning om att kunna skifta rakt av men det visar sig att toppen är igängad (vilket innebär att jag inte behövt ta isär…) Lämnar rundstången till pappa som….

IMG_5861  IMG_5864

…som tar den med sig hem och svarvar ner den och gör en M6 gängning på den! Testar dörren på plats ombord och kommer fram till att jag kan färdigställa dörren i verkstan.

IMG_5870  IMG_5872

För att inte riskera att gängan skall gå upp kör jag på lite klet innan den skruvas ihop. Listen som skall täcka spåret som skjutregeln ligger i får sig ytterst lite lim i falsen….

IMG_5866

….innan den trycks fast. Som vanligt har jag jobbat med ett visst övermått så den får justeras in i efterhand.

IMG_5867  IMG_5869

Pappa har jobbat vidare med luckor, nu är det luckan till toatömingen som är på gång. Principen är den samma som på motorrumsluckorna. Ram och karm limmas ihop och skall lackas innan skivan monteras i.

IMG_5871

För att få samma ton på trät så oljar pappa det en gång innan lackning.

IMG_5873  IMG_5874

Så här ser det ut men en motorrumslucka på plats, snyggt va?

IMG_5876  IMG_5877

För att kunna bringa lite ordning ombord så skruvar pappa upp garneringen i förpiken så vi kan använda kojen där som lagerplats. Malin kommer förbi och inspekterar en sväng efter jobbet.

IMG_5878

 

Garneringen på plats i förpiken och ena hyllkanten sitter också på plats. Känns bra att något börjar bli färdigt.

/Tobias

© Copyright Meadiva, All rights Reserved. Written For: MeaDiva

2 reaktion på “Beslag till dörren och en annan lucka!

  1. Jan-Olof

    Vilken nivå ni håller på ert träarbete! Imponerande snyggt och välgjort, säger novisen som klarar max tumstocksnoggranhet i det egna arbetet!

    Vad ska ni ha för kommunikationsväger i/från båten?

    Svara
    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej
      Vi gör så gott vi kan med trät….vi blir nöjda!
      I närvattnen kommer vi bara ha VHF och telefon. Kanske kompletterat med PLB och EPIRB som säkerhetshöjade åtgärd. På långtur/överseglingar lutar det nog åt någon sat-telefon. Är inte så duktig på MF/HF och har inget förtroende för tekniken…(egentligen operatören bakom spakarna)
      /Tobias

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.