Vi började med att kika runt i diverse båtar, Nord West, Najad, Forbina och något italienskt smeck till motorbåt som i mina ögon inte borde gå att sälja. De svenska båtarna håller hög klass på snickerier och installationer, en hel del foto blev det.
Smarta lösningar var det svårt att finna, en kul duschkabin i Nord West som vi tyvärr inte kan använda oss utav (omöjligt att bygga in då segelbåtar inte är fullt lika fyrkantiga som motorbåtar samt helt säkert långt utanför vår budget…) Om det nu hade varit en Fabola Campus 7.4 vi skulle byggt så hade det varit lätt att finna smarta lösningar, en hel båt fylld av lösningar.
Pratade värmesystem med Webasto, de hade ett element bestående av en radiator och en datorfläkt för 2300 kr, samma koncept som vi tänkt fast 3 gånger så dyrt.
Vi träffade en trevlig säljare från Båtsystem som förevisade oss diverse olika ljusarmaturer, ljusslang och andra punktbelysningar. Verkar som om det inte bara är till att sätta in en belysning hur som helst. Med lite ljusdesign blir det nog riktigt bra.
Pratade med en kille angående vilken typ av kabel som man skall använda, hans entydiga svar var förtent kabel…pust. Vet inte vad man skall tro och vilket ben man skall stå på i den frågan. Får undersöka vidare med andra leverantörer.
Hade bokat ett möte med båtkonstruktören Bernt och Jonas från Seldén angående vår rigg, ett mycket bra möte som belyste problemen med de förändringar som vi blev rekommenderade av en annan riggexpert. Detta slutade med att Jonas skall gå hem på kammaren och räkna på en ”standard”rigg men en mast dimension större än normalt. De första förändringarna skulle sannolikt påverka segelegenskaperna negativt då segeltyngdpunkten flyttas fram för mycket (flyttar upp förstagen och sänker masten för att korta kaltoppen) Det enda sättet att kompensera det på skulle vara att länga bommen med ca 30 centimeter. En förlängning av bommen gör att du blir mer utsatt i vid passage mellan aktre och främre brunn vilket inte är ok.
På det hela taget en bra dag där en del frågetecken rätades ut och andra tillkom! Vi inser att vi bägge är väldigt klassiska i vår smak gällande båtdesign invändigt och utvändigt.
Vi är väldigt nöjda med vårt val av båt, det kommet bli så bra!!
/T
Förtent kabel bör du använda där det inte är lätt att byta. Där kan man använda vanlig koppar och byta när den blir dålig. Vi har gjort på det viset.
När det gäller LED så blir mahogny mycket tråkig och brun-grön i det ljuset – även det bästa från båtsystem. Vi köper LED med jämna mellanrum för att kolla hur mycket bättre de blivit men hittills är det för dåligt färgspektra. Har valt att sätta in halogenarmatur så länge och byta när ljuset blir acceptabelt. I utrymmen där det inte spelar någon roll (tex läslampa vid sängen) har vi däremot LED.
Om du tittar på mitt inlägg LED eller inte LED från mars 2010 så kan du se skillnaden mellan halogen och LED på mahogny. Har man teak spelar det inte lika stor roll då den inte är lika vackert röd.
Hej
Det blir nog förtent kabel överallt, har ni någon uppfattning på hur mycket kabel som ni gjort av med?
Skall kolla på ert inlägg, vad har ni för mahogny i Adastra? Vi får kaya som inte är fullt så röd i sin ton utan mer åt det bruna hållet.
/T
Vi har khayamahogny och den är definitivt röd nog för att skillnaden mellan led och halogen ska bli irriterande. I år hade vi halogen överallt under våren och sommaren då solcellerna gav fullt. Under den höstmörka perioden satte vi in led i vissa läslampor för att spara energi men det syns verkligen skillnad. Enda sättet att vara nöjd med LED är att sätta in det från början så man inte förstår hur snygg båten egentligen är.
Vet inte hur många meter kabel vi har. Magnus har sett till att vi har ordentliga dimensioner och det är inte billigt med förtent kabel. Elsystemet är bland det dyraste vi har ombord tror jag. Kan be Magnus skriv en redogörelse för hur det är byggt om du vill.
Vi har Magnus Starkys bok om el ombord. Den är väldigt bra.
Ajdå, då får det bli led från början….Vi har diverse elböcker också som vi kikat i, har även god support av en kompis som jobbat som elektriker i bogserbåtarna i Göteborg. Om Magnus orkar så vore det intressant och se era tankar kring elsystemet.
Nu tar vi semester en vecka och åker till värmen 🙂 sen skall vi snart till Tallin och inspektera bygget 🙂
/T