20° är lagom…

Kom ut i båten nu i kväll efter en dag på jobbet, öppnar luckan och möts av en god värme! Kikar på en termometer som pappa lagt ombord, 20 grader, mumma! Sänkte till halva effekten för att se hur det håller sig då!

Vi har dålig cirkulation i delarna som är långt ifrån elpatronen så vi funderar på att sätta dit en extra cirkulationspump, pappa hade lite grejer på ”lagret” men den var på 24 volt därav transformatorerna.

Orkade inte mer än att sortera mina skruv idag, satte märkningen på sidan för att kunna flytta skiljeväggen om behov uppstår!

/Tobias

Nu är det varmt ombord!

  

Pappa kom i morse med några dunkar monoetylenglykol som vi blandade med vatten till en blandning av 40-60, vi räknade fel först men kompenserade det i andra påfyllet! Fyllde spannen på däck och började lufta systemet, lite nervöst var det! Är det tätt, har vi missat något??

  

Det försvinner sakta i spannen, jag springer runt och kollar alla luftningar! Verkar bra men plötsligt hör jag hur det skvalar, tänker först att det är i ledningarna men inser sedan att jag missat att kolla anslutningarna på konvektorerna i soffan…suck! Totalt hann 6,5 liter rinna ut. Två slangklämmor fick rycka ut och täta! Sedan fortsatte vi att fylla systemet med totalt ca 28 liter. Nu känns det bra att vi satt så många luftningar som vi gjort, funkade bra!

När systemet väl var fyllt och luftat så  kopplade vi in elpatronen och kort där efter slår vi på strömmen, dvs sätter i kontakten! Cirkulationspumpen går igång och vi luftar systemet igen. Sedan dags för värmen, slår på termostaten och känner på ledningen, känns inget, väntade väntade, men ingen jätte värme! Ringer Alde som tycker det verkar konstigt, tar av locket på rumstermostaten och kikar. Det visade sig att rumstermostaten har ett litet glapp i sig så den gick inte upp i högeffektsläget vilket gjorde att vi fick felsöka ett tag! Men utan kåpan på så funkar det, pratade med Alde som utan prut skickar en ny termostat!

Den lilla erfarenhet som vi dragit under dagen då systemet varit i gång så visar det sig att vi nog har behov av en cirkulationspump till, det blir inte någon bra värme i de delarna som ligger långt ifrån elpatronen. Nu är inte effekten på elpatronen så stor, max 2 kW till skillnad från dieselvärmaren på 5 kW så kanske det blir bättre värme i systemet med den.

Vi får fundera mer på detta!

En liten ekorre kom på besök idag! Har inte sett en ekorre på flera år och senare under dagen såg vi ytterligare en, fina är dom iallafall!

/Tobias

Värmesystemet klart att driftsättas mot elpatronen!

Kör lite med hängslen och livrem idag, först gängtjep och sedan lite klet på, det kan ju aldrig skada tänkte jag!

  

Gjorde fyra gummibrickor som tanken sitter mot, varför vet jag inte egentligen men det känns bra. Borrade med 10 mm borr och det passade perfekt till M8 bultarna. Klippte ut med en vanlig sax därav den fina formen!

  

Tanken kom på plats, fick borra upp bulthålen lite då det var lite för tajt att få dit den. Jobbade sedan vidare på värmesystemet och gjorde klart det, det var en del ställen kvar, bland annat i fåtöljerna och stamledningen ut till akterpiken. Våra dubbelklammer tog slut, saknade 1 st….men det finns fler i affären så det får bli till att komplettera en dag!

  

Lägger värmeslangen i en fin böj runt hjärtstocken, tänker isolera och skydda den med någon plastad grunka…får se hur vi löser det!

  

För att hålla i hop slangen skapade jag tillfälliga klammers skruvade på en enkel träbit, detta behövdes för att få en snygg och parallell böj!

Under dubbelkojen har vi nu kopplat ihop systemet och nu är det klart, skall fylla det med totalt ca 30 liter monoetyleglykol med 40% vatten om jag fattat det hela rätt!

/Tobias

 

Expansionstankens fäste och påfylle/dränering

  

Undertiden som jag har gjort ett arbetspass har pappa hjälpt oss med att färdigställa fästet för expansionstanken, blir kanon! Tanken passar mot skruven vid en snabb koll, skam vore annat med den jiggen som jag gjorde. Tack så mycket för hjälpen pappa!!

  

Med vissa justeringar av handtaget till ventilen så funkar det, påfyllning genom ena sidan och dränering ut på den andra! På detta vis kan det aldrig bli helt tätt i tanken, det känns viktigt för blir det tätt bygger det tryck i systemet med ett sannolikt läckage som följd.

/Tobias

Skruvat, på många sätt…

Efter en snurrig eftermiddag på jobbet med ett stort sök i Nynäshamnstrakten så sitter jag nu hemma, plockade upp väskan och fann alla skruvpåsar som jag köpte idag! Har tröttnat på att aldrig ha passande skruv så jag plockade på mig lite blandade dimensioner. Nu hoppas jag att det skall finnas lämplig till hands när det behövs!

/Tobias

Liten inköpsturné mellan passen!

  

Har fått tag på en trevägsventil till expansionstanken, de hade även en slangstump på 15,34 meter så vi hoppas att den räcker till allt! Lite andra rördelar för att få till anslutningarna mot tanken stod också på dagens lista!

På kassadisken på Hjertmans låg det en hög med SearchMagazine, en tidning som alla pratar om…nu skall jag läsa och skapa mig en egen uppfattning tänkte jag!

  

Jag handlar det mesta på Viking Yachting men idag tog jag en sväng in på Hjertmans för att kika lite, blev ett par gångjärn och en 3/8 slangnippel!

Till lådan i förpiken tänker vi sätta ett öppningsbeslag som gör att vi inte behöver något handtag, man trycker helt enkelt till på locket så åker det upp lite så man får tag i kanten.

Tack vare en tråd som jag skapade på Maringuiden så har jag löst frågan kring batterieliminator, det finns en inbyggd transformator i elpatronen så det krävs ingen 12 volts källa, tur att man vågar fråga och visa sin okunskap ibland.

/Tobias

Expansionstank och motorrumsvärme och en massa funderingar

  

Idag har pappa hjälpt mig med att montera expansionstanken i akterpiken, planen från början var att sätta den helt upp till däck men vi kom på att vi sänker den lite så går det att dra avgasslangen förbi på ovansidan i en snygg krök till utblåset.

  

Min lilla jigg jag gjorde kom väl till pass, den fästes med glasfiberspackel och tanken från början var att den skulle klämmas fast när det härdar men då vi flyttade den i sista stund så funkade det inte. Nu är den redo för plastning!

  

Hade en liten bit konvektor över och och tänker sätta den i motorrummet. Då vårt Loctite klet tagit slut/åldrats så blev det lite paus i slangdragandet idag. Slangen har också tagit slut…50 meter har gått åt! Vi behöver ytterligare 15 meter….

Har även funderat lite på styrtekniken kring elpatronen, den kräver en 12 voltskälla och vi får fundera på om vi kanske skall skaffa en liten batterieliminator till vidare, alternativ tar vi ett tolvvoltsbatteri.

Haft diverse andra funderingar idag, hur skall luft komma in i motorn, avgasernas väg ut ur motorn, bränslets väg till tanken. Albatross Bengt har också ringt angående våra segel, vilket solskydd vi skall ha, färg på siffror i seglet, märkets vara eller inte vara…och noggrann som han är så såg han en ändring i riggspecifikationen som inte skulle varit gjord, storleken på inre rullen var av misstag ändrad! Många tankar far igenom huvudet en dag som denna!

/Tobias

Burr, det är kallt ute! Värmesystem behövs!

  

Eftersom vi har en elpatron i värmeslingan vill vi ju ha igång den då det nu är kallt ute! Därför blir det värmesystem ett kort tag nu! Värmeslingan skall gå upp i varmvattenberedaren och för att komma åt ordentligt så har jag idag gjort en inspektionslucka. Gör som vanligt, en mall och fräser sedan upp spåret.

  

Tejpar upp mallen och börjar fräsa, sparar lite korta bitar som håller biten på plats. De bitarna sågar jag sedan bort. Tyvärr så slant/vickade jag till lite vilket gav ett litet jack.

Det passade bra och alla delar är nu lätt åtkomligt och elpatronen kan nu bytas utan att vi behöver demontera hela beredaren. Vi skall göra en lucka över detta sedan.

  

Motorrumsisoleringen är 30 mm tjock så jag gjorde lite slangfästen med det måttet, det blev lite många….Skruvar sedan fast slangfästet på klossen och sedan klossen i skottet!

Jag kommer sannolikt byta ut dom sedan när jag skall isolera men så länge håller de slangen bra på plats.

  

Slingan skall anslutas på huvudslingan, det är lätt att klippa slangen och sätta dit en t-koppling. Kletmassan är väldigt trögflytande nu när det är lite kallare, det hjälpte knappt att ställa den framför värmefläkten.

Nu har jag kopplat förbi varmvattenberedaren tillfälligt då den behöver tas ner när motorn skall monteras i. Sedan räknar jag med att vi bara skall kunna sätta en tving på slangen för att kunna koppla in det på riktigt.

  

Jag skar mig ju lite häromdagen och tänkte att jag skulle upplysa MoraKniven om det, ifall de inte visste om det och behövde ändra något i produktionen. Fick ett trevligt mail tillbaka från dom där de sa att det inte ser ut som deras kniv….pinsamt för mig så hade de rätt!! Det visade sig vara en Hultaforskniv. Idag kom det ett vadderat brev med posten innehållande en riktig Morakniv och ett ”First Aid Kit”, kände givetvis på ovansidan kniven och den kändes rund och fin! En fin gest från det företaget, kommer välja deras kniv nästa gång!

/Tobias

 

 

Ventil, ballonger och innertak, det faller på plats tillslut!

  

Pappa tipsade om Slangflex som kanske kunde fixa en trevägsventil i rostfritt med 3/8 gäng, och mycket riktigt så gick det! Ibland gäller det att kika utanför den lilla boxen som man är van att leta i…

På väg därifrån tog jag en sväng förbi Jara-Plast och fick lite mer microballonger som vi skall göra spackel av, först till toaletten och sedan till salongen.

  

Fann på dagens turné även ett innertak med skum på, det limmas med kontaktlim. Leverantören rekommenderade spraylim men jag tror att jag får ta kontaktlim, det går lite många sprayburkar annars…

/Tobias

Lite smått och gott!

  

Dagens besök hos Viking gav mig nästan allt på listan! Det som saknas är en rostfri trevägsventil till expansionstanken, den skall vara 3/8 i gängan. Någon som vet var man kan finna en sådan? Sikan är träfärgad, dvs brun! Har tänkt att använda den till de ytor som jag skall skruvlimma delar där knirk kan uppstå.

Fick lite olika prover på innertaksbeklädnad, de håller lite olika tjocklek och färg men ingen av de som Viking hade hemma har  skum på baksidan. Skall se om jag kan hitta något mer i morgon, har lite uppslag efter tips från svärfar!

/Tobias