Kablar till navigationsinstrumenten och värmare

IMG_8623 IMG_8626

Vi vill ha all teknik placerad centralt vid styrplatsen och det blir en del kablar som skall dras igenom bågen. Jag hade en förhoppning om att inte behöva klippa kontakterna. De kablar som skall dras på denna sidan är:

  • NMEA till plottern
  • Strömkabel till plottern
  • Nätverkskabel till plottern
  • NMEA till multiinstrument
  • NMEA till Autopiloten
  • Strömkabel till Autopiloten

Endast strömkablarna saknar kontaktdon i bägge ändar. Med en del trixande så löste det sig och alla var igenom bågen, nästa del var genomföringen i däck. Det hållet är mindre…

IMG_8625 IMG_8627

..och det är många kontakter som skall igenom. En stunds trixande och med hjälp av en….

IMG_8629 IMG_8628

..skurborste  som stöd för bågen fick jag igenom alla 🙂

IMG_8621

Vill skicka ut en liten varning om Garmin och Kablar, vi har beställt en del extra kablar, bland annat vinklade anslutningar till plottern.  Vi hade även strul med förlängningskabel till autopiloten. Det visar sig att de har dålig koll och skickar bajonettfattningskabel till skruvanslutning och vinklade som pekar uppåt…suck!! Så om ni skall beställa kabel, se till att ni verkligen får rätt produkt.

IMG_8632

Denna bild får symbolisera drifttest av värmaren, den ville inte starta först utan gjorde ett antal försök innan vi ger upp och kopplar loss bränsleledningen för att se om det kommer något bränsle. Nytt försök och bränslet kommer så fint, vi kopplar tillbaka och det var allt som behövdes. Den startade som den skulle efter det! Det blev tokvarmt i ledningarna som redan var varmkörda av elpatronen.

Nu väntar vi på nästa version av elsystemsprogrammeringen så vi kan köra sakerna mer som det är tänkt!

/Tobias

© Copyright Meadiva, All rights Reserved. Written For: MeaDiva

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.