Landströmssystem

Vi hade ju ett snack med Odelco Leif på båtmässan i Göteborg för ett tag sedan där vi nämnde att vi inte var helt rätt ute med vårt landströmssystem. Sedan dess har vi funderat mycket på hur vi skall göra och har nog kommit fram till en lösning.

Vi hade ju tänkt att köra med en isolationstransformator-laddare-220V ombord och på sikt komplettera med en inverter om behov skulle uppstå. Nu har Leif övertygat oss och även Johan som lämnade lite värdefulla kommentarer här och man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.

Isolation Transformer 2000w_left_300dpi_jpg

Ett tag var vi inne på att göra två system ombord och använda oss av två mindre isolationstransformatorer istället för den större som vi köpte men efter ytterligare samtal med Leif så kommer vi fram till att det kommer inte att funka då de elpatronerna som vi skulle ha tar all kapacitet som de kan ge. Vi bygger ju för att kunna bo ombord året runt och har därför planer på dubbla elpatroner på sikt precis som OperaDivan har.

Ringer dom för att kolla hur dom gör och deras lösning på det hela är att dom kopplar elpatronerna direkt iland och använder bara isolationstransformatorn till förbrukningen ombord. Per-Anders tycker att de är tillräckligt skilda från övriga systemet för att de skall våga göra så. De ligger därför med tre sladdar iland under vintern och har så gjort de senaste 6-7 åren utan att det verkar påverkar något. Kan dom kan vi, så får det bli!

5 PHOENIX MULTI COMPACT

Så här skulle kopplingsschemat se ut, vi byter laddaren vi har till en med laddare/inverter och vinner på det viset en större flexibilitet i systemet…

VE.Bus Multi Control 16-200A

..så om jag fattat det rätt så  ställer man in vad man har för landströmssäkring på vredet till höger och därefter så går inverntern in och tar eventuella förbrukningstoppar. På detta sätt har vi alltid ström i 220V systemet vilket i och för sig är både på gott och ont.

Jag tror att vi kommer bli nöjda med denna lösningen och det som den innebär.

/Tobias

 

© Copyright Meadiva, All rights Reserved. Written For: MeaDiva

4 reaktion på “Landströmssystem

  1. Pelle

    Där ser man hur olika det kan bli… Personligen kan jag nöja mig med att isolationstrafo enbart på elpatronen och varmvattenberedaren då dom två är dom som verkligen kan ställa till problem med tanke på att dom har kontakt med värmaren och motorn via kylvattnet.. Har i vinter bytt ut en Värmare som var helt slut tack vare läcktröm.

    Kommer skaffa en isolationstrafo pga detta.. Mina laddare dock är dubbelisolerade och lär nog klara sig fint utan.. Eventuella värmefläktar som står ”löst” kan heller inte påverka metalldelar under vattenytan eller kylsystemet osv så dom kan kopplas direkt på landström..

    Eller tolkade jag dig fel med att ni ska ha isolationstrafo på allt utom elpatronerna och vvb??

    Påstår Pelle
    S/Y Splash

    Svara
    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Vi skall i normaldrift ha allt på isolationstransfromatorn men om vi behöver mer el ombord kommer vi koppla elpatronerna direkt mot land. Vi har en god referens i OperaDivan så vi är inte oroliga.

      VVB kommer alltid sitta på isolationstransformatron.
      /Tobias

      Svara
  2. Johan

    ..så om jag fattat det rätt så ställer man in vad man har för landströmssäkring på vredet till höger och därefter så går inverntern in och tar eventuella förbrukningstoppar.

    Ja, du har fattat rätt – under förutsättning att ni väljer en Phoenix Multi Plus. Om du väljer en utan Plus (du har en Multi Compact, ej Plus, i ritningen ovan) kommer den endast begränsa laddningen så att den inte överstiger inställd ström. Det fungerar i och för sig bra det också.

    Ett exempel:
    Du har ställt in ratten på 2 A, och laddar batterierna. Laddningen drar 1,5 A från land. Varmvattenberedaren går igång, och vill då ha drygt 3 A. .

    En Compact kommer att stänga av laddningen tills varmvattenberedaren stänger av sig igen. Dock kommer du fortfarade att dra mer än 2 A från land.

    En Plus kommer att använda batterikraft för att stötta landströmmen med 1 A (vid 230 V) och sedan återgå till laddning när vattnet är varmt.

    Jag kör som sagt själv en Compact och jag har inte upplevt att det är någon större begränsning. Dock har jag satt in en strömbrytare så att jag enkelt kan koppla bort varmvattenberedaren om det behövs.

    En stor fördel med bytet till kombinationslösning (laddare/inverter) är ju också att de automatiskt kopplar om 230 V-uttagen i båten mellan landström och inverterdrift. Detta sker så snabbt att inkopplade apparater inte märker något.

    Svara
    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej och tack för förklaringen.
      Jag kollade på paketet som jag hämtade i går och det skall vara en plus så det blir ju bra!
      /Tobias

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.