Idag var det salongens tur att få färg, efter att spenderat ett antal timmar och någon meter sandpapper i förberedelser så var det dags.
Det är många vinklar och lätt att missa så det gäller att gå metodiskt fram. Det verkar som om det täcker tillräckligt med ett lager, kanske det behövs lite komplettering på sina ställen men det ser vi när det härdat ut ordentligt och vi kan gå på det. Det är lite kallt ännu så vi kör först ”köksfläkten” i luckan och sedan skiftar vi och sätter på värme så det får härda som det skall.
Det är svårt att uppskatta hur mycket färg som går åt. Efter en dag i mask är det ungefär lika skönt att ta av sig den som pjäxorna efter en hel dag i slalombacken!
Vi cabbade ner, dvs vi tog bort presenningen över aktern så det funkade för Malin att vara på däck och fixa lite. Det sitter tejprester kvar från transportskyddet som måste pillas bort. På eftermiddagen blev det riktigt skönt en stund men ännu saknas några grader som gör det hela lite mer trivsamt.
/Tobias & Malin
Hej,
Imponerande vilken fart ni orkar jobba med, fast jag antar att projektet är så roligt att det går lättare då!
Jag har själv en Diva38från 2002, så det är väldigt intressant att se vad som döljer sig bakom inredningen. En sån sak är stålramen som jag har undrat över hur den var konstruerad, och det fick man ju se på bild från varvet de 12 januari. Nåt som jag såg på bilderna när ni målat ramen är de ”förlängningar” som går upp till vantfästena. Vet ni vad de är byggda av? Eftersom de inte finns med på bilderna av ramen från varvet så kan de väl knappast vara stål, eller?
En sak som jag har sett som ett problem med ramkonstruktionen är att, i varje fall i min årsmodell, så finns det ingen dränerande förbindelse mellan de olika facken som ramen ger. Det här gör att man kan inte pumpa ut slagvatten i en punkt, utan måste suga ut det i varje fack för sig. Kanske har man löst det bättre hos er? Jag frågade Bernt om det inte var möjligt att borra hål i efterhand, men det skulle man absolut inte göra eftersom ramens galvanisering då skulle skadas och då rosta sönder.
Annars är det en fantastisk rolig båt att segla och väldigt trevlig att bo i. Så ni har definitivt gjort ett bra val!
Hej
Vi kanske jobbar på lite väl fort, kroppen är ganska sliten nu men den vänjer sig väl får vi hoppas…
Angående ramkonstruktionen finns det på vår ett elrör som ligger inplastat (under konstruktionen tror jag) men jag tror inte att det är till för dränering av slagvatten, det finns inte något hål i eller så. Har inte prata med Kalev på varvet om det. Funderar på att göra som en liten koffertdamm precis runt masten och därmed försöka begränsa om rådet som det kommer vatten på( i normala falla…)
Förstyvningen upp till röstjärnen innehåller nog ingen stålkonstruktion utan är bara plast.
Skönt att du är nöjd med din båt både som seglare och bobåt, det är ju precis sådant som vi vill höra 🙂
Var i Sverige håller du till?
/Tobias
På vintrarna och tidig sommar ligger jag i Slagsta inne i Mälaren, och på somrarna ute i Stockholms skärgård på Gålö.
Där passerade vi förra året på vår långseglats, det var mäktigt att komma in till Stockholm från Mälarsidan och se staden växa.
/Tobias