Lite röstjärnsskydd och badstege

IMG_3344  IMG_3345

För att hålla röstjärnsskydden fixerade i längsled sätter jag två lister på kanterna….

IMG_3346  IMG_3347

…och klämmer dit dom med en kloss i överkant. Sedan kommer svärföräldrarna förbi med en paj och arbetet för dagen läggs ner.

IMG_3349

Här provar Malin hur det funkar att ta upp badstegen utan tampar i den. Badstegen är något vi funderar mycket på, den får aldrig vara låst, skall alltid nås att öppna från vattnet men ända inte ramla ut när man seglar. Vi har nog en lösning på installationen, mer om det senare.

En kanske inte så produktiv dag men attans så trevlig då dagen asvlutas med ett besök på Göteborg Operan och deras föreställning ”Nu börjar det”. Föreställningen bygger på musik från barnprogram på Tv från 70 talet och framåt.

/Tobias

Pentryvägg, garnering, röstjärnskydd samt hajfenor som trilskas.

IMG_3311  IMG_3312

För att överskåpet skall få riktigt stöd i framkant så skapar jag en lite ram, sätter en skruv mellan kexen för att fixera det hela.

IMG_3314  IMG_3315

Nu är tanken att skåpet skall gå in i denna vägg och bottenskivan skall ligga uppe på ramen. Det blir ju poslin i skåpet så det gäller att det håller.

IMG_3316  IMG_3317

Nästa punkt på listan (som inte finns) är röstjärnsskydden, för att göra det lite roligare så gör vi en liten vinkel på skyddet in nederkanten, snittar med 10° vinkel….

IMG_3325  IMG_3326

…tejpar ihop på baksidan, lägger lim i spåret, sprider ut det jämt då….

IMG_3328

….tejpen inte ger så hårt presstryck. Listerna läggs ut i solen för att torka.

IMG_3320  IMG_3324

När de torkat justeras de in på plats ombord, jag behöver hyvla på baksidan för att få in det så mycket som möjligt.

IMG_3336

Skivorna har vi färdiglackade från varvet så det är bara att såga till dom.

IMG_3337  IMG_3338

Fredagkvällen tänkte pappa och jag ägna oss åt att montera hajfenorna, det skulle vi inte gjort, suck! Bularna behöver kapas av så vi sätter upp dom en träbit och kapar med vikelslipen.

IMG_3339

Fötterna har en gänggång i sig som skall passa med fenans på svetsade mutter, det linjerar inte riktigt så vi väljer att gänga upp befintligt hål. Efter en stunds meckande så går låsbultarna lätt i.

IMG_3341

Sedan skall vi provdra det hela för att se hur det funkar med brickorna, då skiter det sig, muttern drar snett på den ena foten och vi får inte loss den utan behöver såga av den. Testar med multisågen men det funkar dåligt, hämtar bågfilen istället och vi gnager oss genom på en liten stund.

Sedan halkar jag till och glider ner från min ställning och river upp ett sår på armen och dagens avlutas med en välbehövlig After Work på Havshotellet istället för bloggande!!

/Tobias

 

Pentry funderingar, plåt till motorrummet och lite på däck

IMG_3292  IMG_3306

Pappa har bockat en överbliven bit hålplåt så den passar i akterkant på maskinutrymmet.

IMG_3305  IMG_3302

Det är tänkt att den skall vara till att  montera bränslefilter och sjövattenfilter på. Vi klurar ett tag på om det får plats i framkant på motorn med vi blir inte kloka på hur det är tänkt med huven så vi sätter det bakom motorn.

IMG_3300  IMG_3303

Funderingarna kring pentryt fortsätter, har idag testat lite mera ombord och efter ett tag kommer vi fram till att det blir knas med fläkten. Men efter middagen så gick vi ut igen och kommer fram till att den kan ju sitta som på bilden till höger. Sitter den där håller vi måttet från spisen enligt installationsmanualen vilket alltid känns bra.

IMG_3296  IMG_3295

På däck har vi kommit ett steg närmre montering av hajfenorna. Pappa har borrat upp brickor så de passar till M14 bultarna. Den sista pusselbiten föll på plats tack vare….

IMG_3299

…Niklas som lite snabbt svarvade ner ett 14,5 mm borr så det går i en handborrmaskin! Tack för snabb hjälp!

/Tobias, som inte är helt nöjd med dagens låga produktivitet.

Inköp och lite mera motorrumsisolering

IMG_3286

Två sipomahoganyplank, en badstege samt en pentryfläkt blev resultatet efter dagens efterjobbet turné. Planken skall bli garnering till salongen, badstegen skall vi försöka montera i aktern på något sätt.

IMG_3287  IMG_3288

Väl hemma möts jag av pappa som är igång och isolerar i motorrummet. Det blir bra som vanligt!

/Tobias

 

 

Slipning av bänkskiva & ruffsidor. Lister och mera lister!

IMG_3253

Börjar dagen med besök hos Pia på Ringens Varv för att kolla hur det går med våra restade grejer, det visar sig att de har kommit så jag får med mig en kartong hem!

IMG_3254  IMG_3257

Därefter går jag hem och ombord, markerar mitten på luckan till kylboxen, kapar den ena och markerar sedan den andra och kapar även den. Det krävs ytterligare en liten justering som av någon anledning inte blev gjord idag.

IMG_3270  IMG_3275

Fortsätter med att justera luckan lite, det funkar att hyvla med falshyveln, när det är klart påbörjar jag slipning. Det är en skarv i skivan som behöver slipas, börjar med 120 papper och vandrar sedan hela vägen upp till 800 innan ytan blir jämn och fin.

IMG_3255  IMG_3264

Svärfar har varit med idag också, nu är det spacklat och klart att sätta matta även på styrbordssidan. På ett ställe behövdes det lite mera spackel för att jämna ut linjen.

IMG_3256

Grannens katt börjar bli hemmastadd ombord, har under hela förmiddagen legat och halvsovit på akterdäck.

IMG_3262  IMG_3263

Har tillverkat mera luftspaltslister, denna gång i lite olika varianter. Vi har bestämt att vi skall ha garnerning i pentryt också men där gör vi 6 mm luftspalt istället för 9 som tidigare.

IMG_3265  IMG_3266

Monterar med polyuretanlim och skruv som jag tar bort när limmet torkat.

IMG_3267  IMG_3268

Testade en list idag för att se hur varvet tänkt, detta resulterade i ett samtal till Kalev som gav massa råd och tips.

15_diva4

Skydden över röstjärnen är i originalutförande ganska stora tycker vi, vi har en strävan om att försöka göra dom lite mindre och nättare. För att ta reda på hur breda dom behöver vara…

IMG_3272  IMG_3274

…gör jag en liten jigg som jag testar på bägge sidor. Kommer fram till att det räcker om det är 98mm mellan skivorna.

IMG_3278  IMG_3279

Jag sätter stålen i fräsen och kör sedan fram profilen. För att det skall bli helt bra så hyvlar jag ner så den lackade ytan i mitten försvinner.

IMG_3282

Den tredje biten är den mellan pentry och salong, den gör vi ännu mindre så där ställer jag om höjden och fräser ihop profilerna. Tack vare att jag har kvar kanterna så har jag hela tiden bra stöd under tiden som biten går genom fräsen. Sågar sedan bort överflödet…

IMG_3284  IMG_3285

…och fräser en fals som skivan passar i.Vips så har vi tre bitar som i mitt tycke ser nättare ut än originalet.

/Tobias

 

Städdag och en hel massa funderingar

IMG_3247  IMG_3248

Idag har jag tvingats till att städa….svärfar Göran tyckte med all rätt att det var dags för en redig städning. Efter en tag börjar en salong framträda 🙂

IMG_3249  IMG_3250

Vi har plockat in alla verktyg och övriga grejer så nu är det rent ombord. På bilden till höger syns tumstocken liggande så som vi tänkt måtten på skåpet vid navigationsbordet.

IMG_3251

Här vill jag sitta och njuta av livet efter sjösättning!!

IMG_3245  IMG_3244

När städningen väl var klar så tog vi med oss pullpitten och knaparna ut för att fundera lite på dess placeringar. Vi kom fram till att det verkar bäst att sätta knapen längst akter som möjliggör att man kan lägga förtöjningstampar i kors vid eventuell häckförtöjning.

IMG_3243  IMG_3242

Vi har även lagt ut ”hajfenorna” på test, det blir nog bra! De hamnar som vi misstänkte bakom septiktanken och badrumsskåpet.

/Tobias

Pentryskåp och elschema

Idag har jag tagit det riktigt lugnt, har inte ens varit ute i båten trots att jag varit hemma hela dagen!! Vill nu bli kvitt förkylningen så det är vila och försiktighet som gäller!

untitled

Att sitta vid datorn är inte så jobbigt så efter ett samtal till OperaDivan för att kolla lite mått till pentryskåpen så gjorde jag en enkel visularisering av luckorna till överskåpen. Ser väl okej ut tycker jag.

NMEA 2000_5 Skärmavbild 2013-05-18 kl. 20.05.43

 

Har även ägnat stora delar av dagen åt att fundera på NMEA 2000 nätverket som vi behöver installera ombord. Ritade ett schema över alla komponenter som vi kommer ha på sikt. Många enheter blir det när man summerar. Har på Maretrons hemsida funnit ett program som man kan ha hjälp av vid skapandet av ett NMEA 2000 nätverk.

 

NMEA 2000_2  NMEA 2000_7

 

Håller parallellt på med elschema över de olika delarna i EmpirBus systemet. Skall försöka skicka iväg en grund för programmering inom kort då vi vill påbörja installationer och kunna göra enklare driftsättningar vart eftersom det blir klart.

/Tobias