Huvudbrytare

medium_pro4c27ed00bf9fa medium_pro4c27ea1e1d981

Sitter och skissar på vårt elsystem och börjar fundera på vilken typ av huvudbrytare till batterigrupperna vi behöver.Har ju pratat med EmpirBus Henrik tidigare och han tycker ju inte att vi skall slå av strömmen på traditionellt sätt med huvudbrytare när vi lämnar båten.

98_fs_DCM-11-1  101_fs_SP-12 knappsats-1

Vi kommer ju att stänga ner båten med hjälp av EmpirBus systemet och därmed är förbrukarna strömlösa. Om vi sedan stänger med huvudbrytare så har vi inte någon kontakt med båten och kan inte nyttja systemets fördelar med den SMS funktionen som systemet erbjuder.

Det kan ju ändå ibland behövas att systemet blir helt strömlöst och då är frågan om man behöver en tvåpolig brytare eller om det räcker med en enkelpolig.

Alla tips mottages tacksamt!

/Tobias

3 tankar kring ”Huvudbrytare

  1. Reidar Stolt

    Jag använder en två-polig brytare till motorn för att minimera riskerna med galvanisk ström som kan korrodera motor och drev.
    Till övriga elen i båten tycker jag det räcker med 1-polig.

    Man kan ju också ha en säkring som går att ta bort för att helt koppla ur batterierna.
    Man kan också koppla ihop alla batterier via plint i stället för att bygla.
    http://rb111cavella.wordpress.com/2013/02/24/batterier/
    Då kan man lättare skilja bort ett dåligt/felaktigt batteri.

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej och god morgon!
      Låter som en bra tanke, har kikat på din sida sedan tidigare 🙂 Ser bra ut tycker jag, vi kommer ha två stycken 200 Ah batterier till förbrukningen placerade i bordspedistalen i salongen. Så ser det ut nu!
      /Tobias

Kommentarer är stängda.