Ännu mera garnering

  

Eftersom fräsen var inställd och redo så var det snabbt gjort att fräsa listerna. Det gick bra att skruva upp listerna också, jag använder den listen som jag skall sätta upp som mall för nästa. Det är betydligt enklare så än att mäta varje, jag lärde mig snabbt hur mycket som skiljer i längd mellan varje.

  

Det växte snabbt upp tills det skulle snedsågas och finjusteras, då tar det plötsligt längre tid. Den lilla hyveln kommer väl till pass och justerar lätt in den sista millimetern.

  

För att göra listen runt ”hörnet” så mallade jag i papp som ett utgångsläge, sedan trimmade jag in den med lite andra verktyg. Man skall inte underskatta en vass kniv!

För att inte fastna i finjusteringar så började jag på andra sidan, det går fort att göra de raka sidorna. Med facit i hand borde vi kanske ha börjat uppifrån då vi nu har en spalt på 60 mm kvar till hyllan, varje list är 42mm. Vi får se hur vi löser det men eventuellt gör vi en list som är så bred, eller så döljer vi det med en ljuslist efter skrovsidan.

/Tobias

17 tankar kring Ӏnnu mera garnering

  1. Cia och Magnus

    Hej!
    Det blir jättesnyggt (som vanligt). Att ha en lite glipa mellan garneringarna är inte så tokigt om man vill ha värme som flödar här. Vi har för tätt och kommer nog göra om det någon vinter när vi inte vet vad vi ska göra.
    Ser att ni har bultarna mellan skrov och däck iosolerade. Det är här vi har vårt värsta kondensdropp så nu ska Magnus såga ner bultarna till muttrarna och sedan ska jag isolera den dm som finns runt dom där det är enkellaminat. Vet inte riktigt hur jag ska bete mig för att det verkligen ska bli tätt och sitta kvar men det löser vi på något sätt.
    I morgon när jag jourar ska Magnus förbereda för en till hajfena på varje sida. Vi har en mot sittbrunnen där vi har öppningsbart mantåg på båda sidor men vi har upptäckt att om båten ligger längs med kajen blir det ett långt skutt över då båten är bredare på mitten. Sätter nu en till fena längre fram och flytta öppningen mer mot mitten. Vi får väl långsamt sparka igång hemsidan igen verkar det som för planerna för vintern börjar växa till sig.
    God fortsättning!
    Cia o Magnus

  2. Meadiva Inläggsförfattare

    Hej, skrev ett svar tidigare idag men ser nu att det fallit bort! Märkligt!

    Vår glipa mellan ribborna är ca 1,5 mm och vår tanke är ju att värmen skall sprida sig upp genom där, funkar inte det så får vi göra något annat efter en säsong eller så.

    Angående bultarna så har vi en teaklist på däck som döljer skruvraden, kolla på http://meadiva.se/2012/02/24/relingslisten/ så ser du. På undersidan tänker vi försöka klä skruvskallarna i liggunderlag, eventuellt borra hål för varje om det inte går att trycka fast direkt. Sedan skall det enkellaminatet runt däck/skrovskarven isoleras på samma sätt som det som vi gjort, kolla på: http://meadiva.se/2012/04/16/isolering-skrov-och-dack/ så ser du bultarna och den ytan som skall isoleras. Innertaket skall sedan hålla allt på plats har vi tänkt, eventuellt så limmar vi det på plats men inte nu direkt då vi inte vill låsa oss innan vi bott in oss ombord och sett att det funkar.

    Angående fena så såg jag en CB 365 på öppna varv som hade en stor öppning på mitten, det var smidigt på ett sätt men det fanns inte så mycket att hålla i.

    Ser fram emot uppdatering på er blogg! Ni har ju gett mig mycket inspiration med den!!

    Tjing
    Tobias, som har en natt på jobbet framför mig!!

  3. Cia och Magnus

    Hej!

    Jag funderar också på liggunderlag och att kanske sika fast det. Sedan blir det ju innertak över allt.
    /Cia som har ett 36-timmars arbetspass framför sig (men hoppas få sova lite ockå)

Kommentarer är stängda.