Batteriladdare och värmefläkt

Efter nattens vakt var det dags för efterkontroll på Ögonkliniken på Mölndalssjukhus, syntest och koll med mikroskop. Utfallet var bra och läkaren nöjd, inga synliga skador så nu kan jag lägga det bakom mig. Skönt!!

  

Beställde laddare och isolationstransformator häromdagen, idag hade de kommit! Laddaren behöver vi snart då den elpatronen vi har installerat kräver ett 12 voltssystem för att fungera.

  

Värmefläkten till toaletten hade också kommit, en vanlig datorfläkt står för blåset. Vår plan är att denna skall blåsa ut luften under sittbänken i duschen. Vi får se hur det passar!

/Tobias

18 tankar kring ”Batteriladdare och värmefläkt

  1. Fredrik

    Tobias,

    När ni valde isolationstrafo, varför gick valet till Victrons?
    Funderar själv på att installera, men tycker den är lite tung.

    /Fredrik

  2. Meadiva Inläggsförfattare

    Hej
    Vill ha en helhet på laddare, batteri och iso-trafo för att tillverkare inte skall kunna skylla bort sig om något inte funkar. Kikade på Mastervolt eller Victron och när vi vägde in pris i det hela så föll valet på Victrons grejer. Vikten var en parameter men vänners erfarenhet av Victron är god därför blev det så!

    /Tobias

  3. Johan

    Kul att se att fler och fler upptäcker Victrons grejer, jag har själv flera ”blåa skåp” i båten. Jag har kört en Victron Phoenix Multi Compact tillsammans med deras isolationstransformator, fjärrkontroll och gelbatterier i ett par år. Det har också blivit några småladdare för olika system samt några Orion DC-DC-omvandlare (jag har 24 volt). Allt har fungerat utmärkt. Jag tror ni kommer bli mycket nöjda!

    Vidare, tack för en intressant och fin sida! Det är ett imponerande jobb ni gör.

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej Johan,
      vi hoppas på att vi skall bli lika nöjda som du! Varför har man 24 volt i båt, vad är det för fördelar med det?
      Vad har du för båt?
      /Tobias

      1. Johan

        Hej Tobias!
        Fördelarna med 24 volt är att man halverar strömmen för en given effekt, så man kan använda tunnare kablar/få mindre spänningsfall, samt att de flesta ”tyngre” apparater, såsom bogpropeller och ankarspel, tenderar att vara något starkare än sina 12 volts motsvarigheter.
        Nackdelen är att man ofta måste specialbeställa utrustning eller driva dem via ett separat 12 voltssystem eller omvandlare (därav de extra laddarna samt omvandlarna). Dessutom behöver man ju alltid två batterier i serie, även om det egentligen skulle räckt med ett för att få efterfrågad kapacitet.

        Den främsta anledningen är dock att min båt, en Albin 30, levererades med en Perkinsmotor som hade 24 volts system, och då var det lättast för Albin att göra även det övriga elsystemet i 24 volt.
        Samma grundmotor, Perkins 6.354, var mycket vanlig i jordbruksmaskiner och mindre lastbilar.
        /Johan

        1. Meadiva Inläggsförfattare

          aha, då har man lärt sig något idag också! Tack!

          Det verkar mest bökigt med 24v om man måste ha omvandlare eller dubbla system! Vi skall inte ha bogpropeller eller andra tyngre elektriska grejer ombord så vi håller oss till 12 v….
          /Tobias

          1. Johan

            Varsågod! 😉

            Jo det är helt klart lite bökigt och onödigt med 24 volt i en normalstor båt, d.v.s. under 20 meter eller så. Dock känner man sig ju lite proffsig när man ibland får beställa ur yrkessortimentet… 😉

            Något som kan vara värt att kika på är BMV 600S/602S Battery Monitor samt Phoenix Charger Control. Framförallt batterimätaren är mycket användbar, har själv en 602S. Fjärrkontrollen är användbar om man kommer till en överbelastad/klent bestyckad landströmsstolpe samt om man har laddaren monterad så man inte ser dioderna.
            Jag antar att du ser min mail trots att den inte publiceras, hör gärna av dig om du har fler frågor!
            /Johan

  4. Meadiva Inläggsförfattare

    Hej Johan
    Jag ser din adress så jag hör gärna av mig om jag får fler funderingar, vi har kikat på både fjärrkontrollen och batterimätaren.

    Har du erfarenhet där du kommit till en överbelastad stolpe och haft nytta av funktionen?
    /Tobias

    1. Johan

      Hej Tobias!
      Enligt min uppfattning så är var och varannan stolpe överbelastad under semesterperioden. Det är inte alls ovanligt med minst en förgrening i varje uttag, ofta flera. Ett litet (förenklat) räknexempel:
      Laddare: Låt oss säga att batterierna är hyfsat tomma, och man använder lite 12-voltsutrustning samtidigt som man laddar, så laddaren ger 40 A vid 14 V. Detta motsvarar 560 W.
      Varmvattenberedare: 700 W
      Man passar på att ladda dator, mobil, tablet: 40 W
      Totalt drar då en nyförtöjd båt 1300 W. Med gammal och klen utrustning på bryggan kan man inte räkna med 230 V längst ut, snarare 210-215. Låt oss säga 215 V. Detta ger ca 6 A per båt. Det är inte ovanligt att hela stolpen är avsäkrad med 10A… då kan det vara bra att kunna begränsa sitt effektuttag.

      Måhända blir nyttan med en fjärrkontroll något mindre för er, då er Phoenix är en ren laddare. Min Phoenix Multi är även inverter och ”övervakningscentral” för 230 V-systemet i båten, så laddaren kan anpassa sig till hur mycket övrig 230 V-utrustning drar för tillfället. Dock tror jag det kan vara användbart för er ändå.
      /Johan

      1. Meadiva Inläggsförfattare

        Hej och ursäkta sent svar!
        Låter som vi skall överväga en sådan då! Tack för beräkningen!

        Vi ville inte ha inverter och laddare i samma burk då jag tror på att separera funktioner när det är möjligt.

        /Tobias

  5. Pingback: Laddpanel | MeaDiva

Kommentarer är stängda.