Bottenbehandlingsfunderingar

Vi skall innan sjösättning behandla botten med epoxi, frågan är bara vilket system vi skall välja.

boldsparr_fs023_2_67kg

Först hade vi tänkt använda oss av NM Böldspärr som vi körde på kölen med bra resultat. Men när jag läste noga på arbetsbeskrivningen så står det att man skall slipa mellan varje strykning och just det momentet är ju inte så roligt att göra på botten. Sedan skall den härda 7 dygn innan sjösättning vilket kanske inte kan tyckas vara ett problem men eftersom vi kommer måla i omgångar (pallningen står ju där den står) så vet vi ju inte hur nära sjösättning vi gör sista strykningen.

Gelshield200_1ltkit_EU_5     bottenf_rg_hempel_light_primer_copper

Går man på andra produkter från International eller Hempel så är det lite andra ledtider och behöver inte mellanslipas på samma sätt. Det verkar smidigare att slipa en gång och sedan måla på!

Skall man ha självpolerande eller hård bottenfärg, frågorna är många och svaren är få just nu! Trött och lite sliten skall jag snart vända hemåt efter en lång runda på jobbet!

/Tobias

11 tankar kring ”Bottenbehandlingsfunderingar

  1. Alex Barnard

    Hej Tobias!

    Många kommentarer de sista dagarna. Men jag kan inte låta bli att följa din blogg och interaktivitet med läsarna är väll tanken?

    Nåväl, anledningen till att NM vil att man slippar mellan målningarna är att ytskiktet kan kristalliseras om det kommer fukt på ytan innan epoxin har torkat/härdat ordentligt. Detta tror jag egentligen är en risk oavsett vilken system man använder. Tycker själv inte att själva slipandet är så jobbigt men tycker däremot att det är tråkigt att måla, kan tyckas konstigt men så är det. Med NM får du gå över botten 4 gånger, 2 slipningar och två målningar, med tex Gelshield blir det minst 6 gånger. I mitt tycke verkar det mindre mer arbete.

    Jag har själv behandlat våran båt men NM och tycker att det svåra är att få till rätt mängd epoxi när man penselmålade som vi gjorde. Resultatet blev inte vad jag hade hoppas på, men det får nog till stor del skyllas på den dåliga våren det året. Temperaturen låg precis på gränsen av vad NM rekommenderar. Trist med tanke på alla de timmar jag och min fru Monica lade ner på arbetet. Jag tycke nog att ni borde köra på NM då ni har erfarenhet och har fått ett bra resultat. Dock kan det för amatörer vara enklare att få ett bra resultat med Gelshield och liknande produkter.

    När det gäller bottenfärg så skall du hålla dig borta från självpolerande produkter. Har själv använt flera olika fabrikat men alltid med samma nedslående resultat, dvs de är totalt kass! Dessutom färgar de av sig på kroppen om man kommer åt botten vid bad, och det är inte helt lätt att få bort färgen. Allt annat måste vara bättre! Vi kör Lefant TF, men den funkar inte på västkusten, men det finns väll VC17 i västkustkvalitet som säkert är ett fungerande alternativ.

    Med vänlig hälsning // Alex

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej
      Interaktivitet med läsarna är trevligt så kommentera på du bara, det ger energi!
      Det hade nog varit lättare att slipa botten om kölen varit på, som det är nu står hon lite lågt för slipning men mer okej att måla. Sedan är pallningen i vägen som gör att vi får ta det i omgångar.

      Tar till mig tipset om självpolerande produkter! Har fått lite tips om VC 17, gillar dess färg när den varit i vattnet ett tag.
      /Tobias

  2. peter gustafsson

    Tjena.
    Kikar på din trevliga blogg som oftast.
    West Epoxi har jag använt. riktigt bra epoxi som läggs vått i vått. 8 lager. rulle.
    Använder mig av Hempel miller Extra. Funkar kanon. 2 liter per år. (X-332). Lätt att spola av på hösten och får en fin yta i min mening. Kappseglar en del.

    Ja det blir inte lätt att välja, men nu har du lite olika tips.

    /pg

  3. Fredrik

    Tobias,

    Vi har kört med International VCTar2 som har den trevliga egenskapen att den flyter ut väldigt bra och man får därmed en väldigt slät bottenbehandling.
    Vi har dessutom sedan tre säsonger målat med VC17 Extra som både är mycket enkel att arbeta med och framförallt att den inte bygger något och skapar framtida ”apelsinhud”.
    Min erfarenhet är att VC17 numera ger samma beväxningsskydd som polerande färger jag använt tidigare, ex. Hempel Mille extra.

    Om man prioriterar fart så skulle jag rekommendera en hård färg, dokumenterade mina motiveringar runt fart för några år sedan. http://fhm.mine.nu/WhiteStar/2011/01/26/most-knot-for-a-buck/

    Tog förresten upp vår båt för ett par helger sedan efter en vinter i sjön och beväxningen var ung. den samma som den brukar vara på hösten.
    http://fhm.mine.nu/WhiteStar/2013/06/02/pitstop-2013/

    /Fredrik

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej Fredrik!
      Vi gillar färgen på VC17 så det lutar åt den nu. Bra redogörelser i länkarna, tackar för dom och andra tips!
      /Tobias

  4. Jocke

    Tips är att använda skumrollers när du målar epoxi, det går åt en 3-4 per lager färg men det blir slätt jmf med andra sätt. Jula säljer billiga.
    Målade med Gelshield vattenslipade efter sista skiktet med 400 papper innan VC17 lades på, oxå med skumrollers.
    Botten mkt fin vilket har gett mig bättre självförtroende vid kappsegling

    ///Jocke

  5. åke jägervall

    Tobias
    Om jag känner dig rätt kommer du störa dig lika mycketsom jag på hur smutsigt allt blir med själlvpolerande färg. Alla vinter saker till freja är täckta med detta svart som blir kvar på hösten.
    Ska helt klart gå över till någo hård färg nästa gång jag slipar ner botten.

Kommentarer är stängda.