Elfunderingar, riggspecifikation och exportering av plåtritning mm.

Har haft en innedag då lilla E är magsjuk, torkar kräk och funderar på båten om vart annat.

Vår plåt till peket har jag ritat med Sketchup och idag skulle jag skicka över den till Mats som skall hjälpa oss med att skära ut den. Han har en vattenskärare som hanterar AutoCad filformat så det skulle till en exportering av filen, efter 7 försök så fick vi en fil som maskinen kan hantera. Check på det!

  

Riggspecifikationen har jag nu grundlig kikat igenom, det blir många meter tamp! Ett antal mail till Jonas på Seldén rätar ut diverse frågetecken. Vi skall kolla lite olika leverantörer av löpande rigg och block. Funderar på att splitsa själv, ser framför mig hur vi sitter i solen på däck och splitsar tamp 🙂

Haft ett långt snack med Leif på Odelco om elen ombord, har blivit några samtal dit nu… Samlade på mig tre frågeställningar när jag funderade i morse som jag fick bra svar på, Leif och Odelco verkar veta vad de snackar om.

Första frågan gällde laddfördelare, det finns många åsikter på nätet..Odelco har lite olika produkter på det temat. Spänningsstyrda reläer eller två olika laddningsfördelare.

  

Under diskussionen kom jag fram till att vi vill ha en laddningsfördelare. Den som verkar mest intressant är Argo Fet då den kan ladda tre olika grupper (startbatteri, förbrukningsbatteri, ankarspel)  En fördel med CD 150 fördelaren är att den har ”nödstart” vilket innebär att du kan koppla ihop batterigrupperna, nackdelen att den bara har två laddgrupper.

Späningsstyrda reläer kan ladda även med solcell på bägge grupperna, dock kan det resultera i att det slår till/från hela tiden då spänningen kopplas över till den andra gruppen med ett spänningsfall som följd och därefter bortkoppling.

Jag tycker inte att man behöver ladda startbatterier hela tiden, de har ju knappt någon förbrukning. Med detta i bakhuvudet så väger inte fördelen av relä över och finessen med ”nödstart” kan man ju koppla sig förbi med en extra brytare.

  

Fråga två…Vi har ju en 16 A Isolationstransformator och det är ju sällan det finns så mycket i stolpen i land. Fick en fundering häromdagen om man kan koppla in två sladdar från land om man ligger ute när det är kallt och har behov av mycket ström ombord. Vill ju inte riskera att det kommer ström ”bakvägen” i kablarna. Vi vill alltså ha dubbla landströmsintag som är elektriskt skilda, svaret från Leif var, Jajamän, det har vi. Kanon, det skall tydligen funka med ett ”normal open” relä…vad det nu är… Skall skicka en ritning på det vi vill ha så kan de projektera det och komma med offert.

Fråga tre…Batteribankens uppbyggnad, vi planerar att sätta två förbrukningsbatterier i bordspelaren i salongen. Blev rekommenderad att använda Gelbatterier till förbrukningen och AGM till start och ankarspel. Gjorde ju i början på projektet en konsol för ett batteri i förpiken till ankarspel som vi tänkt koppla ihop med övriga batterier men har sedan dess funderat om lite.

Vill kolla med Odelco vad de tycker om det, inte bra…det blir en separering i batterigruppen med en liten spänningskillnad som följd. Det förslaget som Leif kom med var som jag nämnt tidigare att sätta ett eget batteri till ankarspelet som precis som startbatteriet laddas separat. Ingen laddning av solcell på det batteriet heller vilket inte behövs eftersom förbrukningen är liten och motorn alltid(nästan) är igång när man hanterar ankaret. Följdfrågan som uppkommer är hur vi styr ankarspelet med Empirbussystemet, men det är jag inte orolig för!

/Tobias