Jobb på flera fronter, rigg och toalett!

Tillverkade en enkel stödjigg som håller H-et under tiden som spacklet härdar, sätter fast den med smältlimspistol. Det funkar kanon, torkar snabbt,  sitter fast lagom hårt och är bara att bryta loss när man är klar och då följer allt lim med! Nu är det spacklat och klart redo för plastning!

Beställde ett handfat efter mått i katalog, när jag hämtade det på Ringens Varv idag så tyckte jag att det såg lite högt ut. Väl hemma och fram med tumstocken så konstateras snabbt att inte ett mått stämmer. Dubbelkollar i katalogen och ringer sedan till Ital Nordic som liksom jag konstaterar att det inte stämmer alls, det är inte ens i närheten tyvärr. Testar på plats men i och med att det är för stort med ca 8 cm så kommer det längre in och blir därmed svårare att nå. Vi får fundera på hur vi skall göra men troligtvis kommer vi bli tvungna att göra ett eget.

  

Arbetet på toaletten fortskrider, klossarna till grabbräcket sågades bort idag då den typ av grabbräcke som är standard inte funkar riktigt. Jag skulle slå huvudet i det varje gång jag tvättar ansiktet…

  

För att kompensera för det borttagna grabbräcket så har vi tänkt att göra ett i skottet som vi sätter dit. Jag gillar att använda mig av fräsmallar istället för att borra och köra med sticksåg. Sticksåg är världens sämsta verktyg tycker jag, det blir alltid vint och skevt hur man än gör. Då är det bättre med fräs med mall, då vet man hur det blir!

Experimenterat med en liten form för att kunna plasta in en liten recess som duschkranen kan sitta i. Den skall fällas in i skottet mellan duschen och handfatet.

  

Pappa har hjälpt mig idag, känns bra att det händer saker på fler fronter. Pappa har ägnat dagen åt att göra det möjligt att mäta ut riggen ordentligt. Mastringen skall placeras på den lilla plattan på däck, det är precis att den får plats. Mallar i fullskala underlättar när man väl funnit ut var den skall sitta….det genererade dagens första samtal till Kalev i Tallin för goda råd!

  

För att få mastfoten på plats riktigt så var pappa tvungen att slöjda lite i teaklisten på däck. Skruvarna som håller mastringen är genomgående och för att de skall bli bra med brickorna och muttrarna så fick det slöjdas lite även här, borra lite med hålsåg och sedan hugga ytan plan med stämjärn.

  

För att veta var mastfoten skall vara så lodade vi ner i centrumhålet från mastringen (innan ursågningen) och markerade centrum. Det visar sig att det ligger en liten förskjutning i sidled på 3 mm, det får man nog anse som bra!

Fotens placering i längsled var det värre med, vilken vinkel skall masten ha??? Seldén rekommenderar 1,5° medan Bernt tycker det låter jättelite….Han säger att ju mer vinkel ju fortare går det….

Ringer Kalev igen som tycker att vi skall göra extra hål så vi kan flytta foten om det behövs.

Hmm, vad göra??

Vi ringer Janne Hird på Kalevs inrådan, han äger och kappseglar en Diva 35a som tycker att vi skall ha lite mer vinkel än det som Seldén tycker. Resultatet blir att vi sätter foten ca 65 mm föröver i jämförelse med mastringen. Det går att justera foten +/-75 mm så vi skall nog hitta ett trim som passar.

Nu är denna kroppen trött, förkylningen ger sig sakta så snart skall vi nog orka gå på fullfart igen!

/Tobias

 

 

 

© Copyright Meadiva, All rights Reserved. Written For: MeaDiva

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.