Landströmsfunderingar

På landströmssystemet behöver man en isolationstransformator om man vill bli av med det mystiska problemet med galvaniska strömmar eller åtminstone minska det. Som säljaren på Odelco sa ”den kostar som en foldingpropeller” och det kan det ju vara värt. Om jag fattat det rätt så skiljer man fysiskt på  land och ombord ström vilket gör att man inte får problemen. Den finns i olika storlekar, 2000 VA eller 3600 VA. Det skulle innebära 9 A eller 16 A, om vi skall ha dubbla elpatroner så räcker inte den mindre.

Skillnaden i vikt är ganska stor, 10 kg mot 27 kg vilket kanske kan tyckas lite men vi kan ju inte lasta i hur mycket som helst. Vid normal drift räcker den mindre utan problem och skulle vi övervintra i båten får vi kanske göra något åt det då.

Den har en bra funktion som vi bara kan hoppas på att vi behöver använda, den kan ta in 115V och leverera ut 220V. Smidigt den gång man behöver ladda och det inte finns 220 V, det enda som krävs är en omkoppling inne i burken.

På frågan om den är tyst fick jag till svaret att den surrar lite när den belastas, det sitter en fläkt i så rekommendationen är att inte sätta den på ett skott som man ligger och sover mot.

  

Det finns lite att fundera på även gällande batterier, fick även tips på att bygga ett eget med 2 volts celler. Fördelen med det är tydligen att det blir som ett stort batteri med bra livslängd nackdelen med allt som är bra är att det är dyrt. AGM eller Gel, vet inte skillnaden  ännu men kommer ”forska” mer på detta.

 

  

Batterierna ombord behöver laddning, jag tror på att hålla sig till en produktlinje. Det blir svårare för tillverkaren att skylla bort sig om det visar sig att något blir fel. Denna laddare jobbar även på 115 volt om så skulle behövas. Kollade på en lista över vilka länder som har 115 voltssystem och kan ju bara hoppas på att man någon gång behöver använda den funktionen.

/Tobias

 

 

7 tankar kring ”Landströmsfunderingar

  1. tord

    Det finns även en billigare lösning än isolationstransformator, inte samma funktion förstås, men vad gäller offeranoder så har den gjort all skillnad på min båt. Den används flitlit utomlands. En diod isolator http://www.tabykyrkby.se/?p=1126. Den ihop med en jordfelsbrytare tror jag inte att det är farligt.

    Jag bytte till en Mastervolt laddare och jämfört med original, wow. Jag märker att batterierna verkligen är mer laddade (har en batt-monitor så jag kan kolla). En viktig parameter när jag valde var att utspänningen skulle vara ”ren”, att kunna köra laddning utan batterier. Jag märker även att när laddning sker och jag kopplar på alla förbrukare så ger laddaren all ström, inget kommer från batterierna.

    lycka till

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej
      Har hört om de grejerna också, tror dock inte att vi kommer att välja det. De skall enligt vissa vara känsligare för åska, vet inte om det är sanning i det.

      Vilken typ av batteri kör ni med?

      /Tobias

  2. Per-Anders

    Hej Tobias

    Har själv en ODELCO skyddstranformator. Den surrar något vid HÖG belastning. Den ger även ett visst förhöjt elekromagnetiskt fält från sig (all strömförande ledning). Så det kan väl vara bra tanke att undvika placering nära sovplats där man vistas under lägre tid.
    Laddaren för 115 V är väl inte nödvändig då du alltid får ut 220V på trafon oavsett inspänning 115 resp. 220V.
    En skyddstransformator är den enda lösningen som ger 100 % skydd mot korrosion orsakad av läckströmmar. Rekommenderas!

    S/Y ExtremariuM

    1. Meadiva Inläggsförfattare

      Hej
      Skulle tro att vi skaffar en sådan också vi får fundera på var vi skall sätta den men ni hade den placerad i bänken till navbordet om jag minns rätt.
      Har ett par frågor:
      Vilken storlek har ni på er?
      Vilken laddare har ni?
      -hur stor batteribank har ni?
      -vilken typ av batterier?

      Tobias

        1. Meadiva Inläggsförfattare

          Tack för svaren, då vet jag! Är ni nöjda med kapaciteten?
          /Tobias

          1. Per-Anders

            Ligger du ute mycket kan du inte få för mycket kapacitet. Beror dock mycket på din laddningskapacitet och förbrukning. Man bör inte ta ut mer än 50% av batterikapaciteten för lång livslängslängd på våtbatt.

            Förbrukar vi 2,5A per timma med 2×115 A och 50% nyttjande ger det 46 timmar innan uppladdning. Att tänka på är då att dina förbrukade amperetimmar skall hinna laddas upp igen vilket också tar sin tid. Lätt att glömma av!

            // Per-Anders

Kommentarer är stängda.